fredag 1 maj 2015

Istarlin, Valborg, Sköna Maj och min vackra Mexikanska Sol! Nytt Nordkorea?

Vad veckan gått fort! Oj.

Glad som en lärka på frukostmötet med S.T Sigfrids Rotaryklubb. Gripande Ego-föredrag av ny medlem. Somalisk kvinna på inval, hade sin son med sig. Visar bara på att Växjö ser alla och vill ge alla chansen. Om man själv vill och kan bidra. Stolt över min klubb där så många medlemmar engagerar sig för andra som har det svårt.
Möte på kommunen med femklövern. Diverse frågor. Träff med en palestinsk kvinna som lär mig mycket om plus och minus av svensk s k arbetsmarknadspolitik. Och hur svenska arbetsgivare inkl kommunen dissar folk.

Till min tandläkare. Maria W. Som jag som superhypokondriker med många boksäver litar på. Lunch på PM med fransk journalist, Åsa B från kommunen som samordnar alla utländska besök och Volvos platschef och tillika miljöansvarige i koncernen, Niklas N. Niklas Nilroth är superviktig som samarbetspartner för Europas grönaste stad och leder en av världens få CO2 neutrala fordonsfabriker  som finns i Braås i Växjö kommun. PM bjöd på bakelse. Ett år sedan Skandinaviens första Gourmethotell öppnade i Växjö. Oj. Finns Växjöbor som bor över där bara för att uppleva och äta frukost!
Tillbaka till kommunen. Smörar för att oppositionsledaren skall åka till USA och ersätta mig på en konferens i maj. Vissa saker gör Åsa t o m bättre än vad jag gör. Som att moderera workshops! Kanske nåt annat också som jag aldrig kommer att medge.
Media ringer om att en person överklagat fullmäktiges arvodesbeslut. Inte nivåerna utan om frågetecken till om förtroendevald kan få ersättning för s k förlorad arbetsförtjänst! Låter vår jurist klara ut detta.
Joxar på kommunen hela eftermiddagen. Näst sist att gå hem i kommunalrådskorridoren.

Till Skruv på middag hos goda vänner. Valborg i Klavreström. Vackraste orten i hela Uppvidinge kommun. Samtidigt som jag läser att flera politiker i opposition blivit utkastade från ett offentligt möte. I denna kommun. Skall Uppvidinge erövra titeln Nord-Korea från Lessebo!? Orkar inte förklara detta just nu, men det kanske kommer.

Tillbaka till vännerna i Skruv. Inga vägspärrar för mig och min mexikanska solstråle till hustru. Hemlagad ostkaka med tillbehör. Egen klarbärssylt. Härlig middag. Tillbaka i Växjö vid tvåtiden på morgonen. Sköna Maj är välkommen. Det är förmodligen min fru, min mexikanska solstråle. ( En av låtarna Betales gjorde i Aberdeen var den mexikanska slagdängan Besame Mucho. Kolla in den på nätet)
Har vänt blad på mina Beatleskalendrar. Hoppas också Kungen haft det bra på födelsedagen. Är trogen medlem av rojalistiska föreningen, naturskydsföreningen och diverse andra föreningar. T o m moderaterna.

På måndag har moderaternas arbetsgrupp kring de s k integrationsfrågorna sitt sista möte. Bommar det, dessvärre. Skall i morgon/idag lyssna på gruppens ordförande när det är lämpligt att uttala sig. Och gör som ordförande säger. Kommer dock att ge min uppfattning till känna, men måste självfallet inordna mig i arbetsgången. Kanske kommer mina kommentater först efter att ha sett partistyrelsens förslag till stämman.

Som vanligt demomnsterar jag i potatislandet i morgon. Mot mördrasniglar. Och Putin!





Växjö 20150501

Bo Frank