tisdag 7 november 2023

Det är ingen vacker värld men det råkar vara så det ser ut

 En strof från Ola Magnells Min häst har blivit sjuk. En av mina svenska ikoner. Ola Magnell. Genial, poetisk och allmänt känslig. 

Skall man se ljus eller mörker. Kanske måste vi svenskar sluta vara lagom. Och ta parti för det goda. Efter att ha vaccinerats i årtal om den s k kålspupareteorin. Ni som inte vet får väl goggla på det. Ordrpråk. En vän till alla är ingen vän. Strindberg gjorde varianter av detta. 

Tillbaka till det triviala livet. Eller min bubbla. Kyrkofullmäktige igår. Trots lite minskade intäkter. Lite förstärkning av administration. Och det verkar dessvärre som om Trovärdigt skall läggas ner. Protesterade. Det enda synliga beviset för det flesta i Växjö om att Svenska Kyrkan finns. Tidning till alla hushåll. Når de flesta. Det finns väl anledning till att Magazinet och Lokalbladet ges ut till alla hushåll. De läses. 

Idag. Media. Kommer ihåg Lars Ekborgs nyhetssketch. Elände, elände, elände. Hur gör detta med oss? Depressioner? Shoppa loss på Black Friday. Göra som jag, korka upp årets Glögg. Fast jag inte gillar denna söta blaska. Glögg alltså. 

Idag. Min största glädje någonsin med skolelever. Tog emot 55 barn från Montessoriskolan i Växjö på kommunhuset för att berätta om kommunen. En upplevelse. Ingen mössa på. Ibland måste jag be lärare att ta keps av. Ja, jag gör det. 

Barnen satt totalt fokuserade i en timme. Åk 4 - 6. Vi hade dialog. Taggade mig till att göra en superpresentation i dialog med barnen. Vetgiriga, artiga och smarta. Blev på gott humör och hyser nu hopp om delar av mänskligheten.

I em. Kommunstyrelsen. När politiken är som sämst. De röda fick med centern i styret av Växjö med bl a löfte om att inrätta ett s k landsbyggdsråd. Ren kosmetiska. Det begriper alla som talar sanning. Men det fick väl gå. Men s, v, mp och c röstade för att det enda partiet som inte fick vara med var sd. 

M, kd, lib och sd blev nedröstade. Vad centern sysslar med är konstigt. Man röstade idag fram de rödas budgetförslag för 2024 trots man.


1. Sagt att det var kass i SmP.

2. Inte presenterat något eget. 

Det var väl det. 

Bild. 

Foto från fondvägg hemma. Kanske nåt ljus i mörkret. Eller inte.



Bo Frank

20231107