onsdag 29 mars 2023

Gnälliga pensionärer.......

 " Akta dig din jävel, vi ses i min nästa roman". Citat som tillskrivs Strindberg. Och hur dan blir jag om jag skulle bli ordf i SPF eller PRO? Det sista är väl inte sannolikt eftersom PRO alltid håller sossarna bakom ryggen. Nuvarande riksordföranden f d sosseriksdagsledamot, liksom nästan alla företrädarna. PRO lokalt har dock ofta bjudit in mig som talare. Saknas spirituella lokala sossar?


Står väl med ena foten i att bli/vara en gnällig pensionär.  Detta inlägg föranleds av att jag varit för första gången på "Pensionärernas hus" i Växjö. Det nya. På Hovs Park. Höll föredrag på möte med Turistföreningen. Var i den stora samlingssalen. 

Ingen wifi. På kortväggen där det borde varit en bildduk satt en gammal klocka som stannat. En minimal bildduk långt tilll höger vid sidan. Inga högtalare som laptopen kunde koppla upp sig på. Och ingen fungerande ljudslinga som de närvarande kunde hitta. 

Vet ej vem som är ansvarig?

Tänker på en historia. På ett kommunalt möte frågade en man vem som var ansvarig för att Jerikos murar föll. Ett svagt begåvat men godhjärtat kommunalråd, kliade sig i huvudet och utbrast. Om ingen tar på sig ansvaret så får väl kommunen åtgärda detta. 

Tar detta till omsorgsnämnden. Inte Kronobergs slottsruin. Utan undermålig/obefintlig utrustning på " Pensionärernas hus" Och handikappföreningarna klagade med all rätt på avsaknad av fungerande hörslinga på nya kommunhusets" stora" sal vid möte häromkvällen. 

I brist på bild får det bli en bild jag köpt i Milano. Katedralen. I närheten. Med fint besök. 


24 juni 1965. Fotot taget från Beatles hotell. Har glömt vad hotellet hette. 

Bo Frank
20230329