onsdag 15 augusti 2018

Denna dagen - ett liv

Farbror Melker i Saltkråkan.


Runt sjöarna innan sex. Visst, har ADHD XYZ eller nåt. Varför skall alla barn ha diagnos idag. Fanns ej på min tid. Spring i bena. Enligt Astrid Lindgren.

Kommunfullmäktiges presidium sammanträdde för att gå igenom representationsuppdrag som vi gör en gång i månaden. ML Gustavsson ( s ) och Lena Wibroe ( m ) så bra  kollegor. Och en av kommunens bästa - kanske bästa - tjänsteperson - Monica Sandberg är vår superfixare.

Den första eller sista ? Borgmästaremedaljen, i äkta guld, kommer att delas ut på Kommunfullmäktige  27 augusti. En idé jag länge närt. Jag hoppas, men vet inte vem som blir nu ordförande efter valet. Så jag tar chansen att dela ut denna medalj nu.

Valstugan. Vi har flest valarbetare och mest öppet. Inga nya sabotage.  Bara trevliga människor. Rätt intressant att se. En del partier sitter bara och fikar och pratar med varandra. Andra försöker " sälja in". När jag är i valstugan - och där kommer jag att finas mycket - säljer vi in. Älskar att prata med folk. Och är fåfängt lycklig när medborgare vill ta selfies med mig. Och bara prata. Men har svårt att ta det. Idag bara underbara människor. Även några få som respektfullt sa att de var vänster. Och någon sd.

Lunch med kompis. Till valstugan. Möte på kommunen för överlämning och peppning till nya näringslivschefen Anna Sjödahl. Mitt enda råd. Var uppkopplad dag och natt till kommunalråden.

Till valstugan. Trevliga fotbollskillar med utländskt ursprung. En kille som spelar i Gislaved, av alla plaster kände igen mig. Vurmar mest för utländska killar och tjejer som visar på jävlar anamma och vill nåt. Och som är artiga. Vissa av dessa ungdomar har mer go än svenska ungdomar. Ge inte upp, stötta, peppa. Men håll gangsters kort!

Såg statsministern gå in på ett äldreboende på TV. Personalen reste inte ens på sig när landets ledare kom i rummet. Och någon man satt med kepsen på. Anställd. Sverige är det mest oartiga landet på jorden. Jag fick lära mig i skolan att man reser på sig när en vuxen kommer in i klassrummet. Oavsett. Rektor, städerska eller förälder. Det gör man också i privatlivet. Det handlar artighet, inte underdånighet. Hatar det sista. Svenskar är oartiga, alldeles för många hälsar inte med fast handslag, ser inte in i ögonen och presenterar sig tydligt med för - och efternamn. Vadå Eva, eller Kalle med slappt  handslag. F ö får folk vara som folk är. Hade länge som automatsvar på mejlen, 99,8% av alla Växjöbor är arbetsamma, sliter och jobbar. Är bra folk. Det stämmer fortfarande.

På  sista mötet med moderaternas regiongrupp innan valet.

Nu hemma. Skall fixa en jätteräkmacka med handskalade räkor till lilla hustrun. Och lyxar till det med en av mina vita favoriter.




I morgon. Ny dag, Rapport följer. Växjös medborgare är världens bästa folkslag. Och stämningen i m är på topp. Så bra att jag lämnade över till glada Anna och kan ägna mig åt "pregubbgnäll".


Större delen av dagen i Asa i morgon, men som sagt, fortsättning kommer. Nu en kort notis varje dag fram t o m valdagen. Är sååå taggad.


Bo Frank

Växjö 20180815