tisdag 14 augusti 2018

Rapport från en valstuga - bilda gemensam insatsstyrka för partierna

Ibland som en psykakut!?

Runt sjöarna vid 06.00. Till morgonmöte hos Anna Tenje. Vi i kommunens klimat- och hållbarhetsberedning träffade Reuters europeiska klimatreporter. Växjö uppmärksammas åter i världen.

Lunch med Anna Tenje och en företagare. Kan man älska en man? Säkert. För mig bara en. Inte Paul McCartney. Sven- Bertil Taube. Ser honom på TV efter att ha kommit hem från dörrknackning. Min stilikon. Har sett honom live många gånger. Kommer till Växjö i höst tror jag.

Tillbaka till valstugan idag. Var där i ett streck mellan 14 - 18. Det roligaste och mest påfrestande man kan göra. 80% s k vanligt folk. 20% ensamma människor och rättshaverister. Som dyker upp år efter år. De går runt mellan partierna. Efter 50 år i politiken. Lyssnar mer än jag pratar. Människor vill bli lyssnade på. För höra om många tragiska människoöden. Mitt gamla socialarbetarhjärta.

Jag har bloggat om det tror jag. Kände en gång en man, ett medium, ganska rik, som samlade på vinddrivna existenser i  ett jättehus. Han lagade mat, serverade vin och sjöng. Skulle kunna fixa de två  första.

En man hade frågor om minerallagen. En kvinna om utrotningshotade djur. En man bad om ursäkt föt att han lukade sprit. Hade frågor om fastighetsskatt. Pratade osammanhängande. Om det mesta. Frågade om det var min idé att ta hit alla somalier. Frågade om mitt äktenskap. Sa att han inte hade dold mikrofon. Sa som alltid. Struntar i mikrofoner. Står för det jag säger. Att jag hela tiden förespråkat att vi skulle ta emot färre flyktingar. Och att vi skall minska bidragen. Förra valrörelsen var det min politik, inte modernas. Nu är det moderat politik. Lite skumt samtal. Kände att jag inte fick slutföra mitt resonemang.

En tjej, åk 6? kom och sa att hon gillade min Beatleströja. Begåvad. Tipsade henne om diverse  saker på nätet.

En kvinna klagade på att inte fastigheter i Gemla fått bredband. En annan om avgifter för korttidsboende. En äldre dam var glad för god mat i hemtjänsten. En f d polis som sa att hela rättsväsendet upphört att fungera. Vi borde ha valrörelse varje dag för att lyssna på folk. Men det jag faktiskt haft de senaste 25 åren!!

En man föll från sin rullator. Den grupp som saknas mest som frågande är medborgare mellan 30 och 60. De har väl inte tid!?

En kvinna sakande seniorboende i Växjö. Damen har delvis rätt. Många kommer spontant och berömmer för att Växjö är så svar. Har svårt att ta detta. Gillar inte julafton heller. Vill inte ha saker. Nåt psykologiskt som säkert får svar en dag.
I valstugan med mig i em som representerade m. Tre personer med utländskt påbrå. En av dessa berättade en helt otrolig historia. Skall be om lov innan jag skriver om denna och publicerar den selfie som vi tog.

Team Tenje har skapat det härligaste stämning jag någonsin upplevt.

Innan stängningsdags cyklade en man förbi. Med utseende som jag 1973. Långt hår och skägg. Han skrek så det ekade. Kapitalets rövslickare!!! En gång till, svarade jag. Han var nära att cykla omkull. Det ordnar säkert Vår Herre nästa gång.

För SmP är det ett större problem att vi anmäler valsabotage än att det sker valsabotage.





För andra natten i rad. Mikael är etta på vår regionlista.


Alla partier borde bilda ett gemensamt medborgargarde som åkte omkring och höll vakt om natten. Såg på TV om nåt åt detta hållet i Kalmar.


Bo Frank

Växjö 20180814