fredag 23 oktober 2015

Det bidde en tumme - flyktinguppgörelsen är mest en symbolhandling utan betydelse. Sprid detta!

För tre år sedan blev Billström offentligt kölhalad av statsministern för att han insåg var som var på väg att hända. Han ville prata volymer. Jag var det enda kommunalrådet i landet som i förra valrörelsen ville prata om detta. Men gjorde det med sådan taktkänsla så att bara Växjöborna uppfattade detta. Och det var jag tacksam för. Och lokala media var ytterst seriösa.

Dagens uppgörelse. Ingen gränskontroll. Jag har läst hur partierna presenterat detta idag. Ingen pratar om att uppgörelsen kommer att leda till en minskad flyktingström. Inte någon vågar ta det ordet i sin mun. Två av landets mest "flyktingvänliga " partier står dessutom bakom uppgörelsen. Det borgar också för att inte mycket kommer hända. När man hör svensk statsbyråkrati i form av migrationsverkets chef så inser man oxå att inget kommer att hända. Politiken har sedan Axel Oxenstiernas tid lämnat över politiken till byråkratin. Och ingen vet var det är för 10 miljarder som kommer till kommunerna!? Vad är "gamla" redan utlovade pengar?

Det bidde en tumme, blev rubriken på Smålandspostens ledare.

Dock bra att alla kommuner skall ta emot flyktingar, men dagens politik kommer fortfarande att bara plussa på redan flyktingtäta områden!

En svensk tiger, en papperstiger, borde vara vår nationalsymbol.

Jag är övertygad om att överenskommelsen bara på marginalen kommer att ha en påverkan. Har jag fel är jag som vanligt den första att be om urtsäkt. Det ligger i statstelevisionens och vänstermedias intresse att inte avslöja att kejsaren är naken!

Samtidigt vill jag vara fullständig klar över att jag med skärpa kommer att arbeta för att Växjö kommun skall vara en välkomnande kommun för alla de som vill vara här och har legala skäl att vara här. För seriösa politiker får det aldrig finnas antingen eller.

PS Nu meddelar rikspolischefen det jag varnare för tidigare. Brottsbekämpningen minskar när antalet flyktingar ökar DS

Bo Frank
Växjö 20151023/24