söndag 9 november 2014

Skarpa iakttagelser! Jag är lite arg och deppig! Längtar efter Thatcher och Reagan!

Försöker alltid att vara positiv. Det är väl ändå människans grunduppdrag. Men tänker nedsjunka till bottenlös pessimism. I alla fall en stund.
Dagen började bra med mitt favoritprogram Godmorgon Världen. Johan Norborg. Som kåserade över världens viktigaste nyhet.  Aldrig har vi haft så få fattiga i världen som just nu.Känns budskapet igen? Nej! Men så är det. Redan J S Mill förklarade att det verkar vara mera seriöst att var pessimist än optimist. Har läst Mills On Liberty från 1832 många gånger. Johan N brukar återkomma med fakta kring att en hel del blivit bättre på jorden. Men media älskar domedag. Om 50 blir uppsagda blir det större rubrik i Smp än om 100 får nya jobb. Och det sistnämnda husorganet har konstaterat att valbevakningen var helt OK. Men jag har fortfarande inte fått det utlovade materialet kring hur frågorna ställdes i den dubiösa s k opinionsundersökningen en månad innan valet!!!

Johan Norborg och positiva nyheter behövs för att inte späda på den kollektiva depression som väntar runt hörnet.

Så till min bottenlösa pessimism! Kom ni ihåg utrikiesministern som efter ett möte med Hitler kom hem och sa; Fred i vår tid!?
Idag är det 25 år sedan Berlinmuren öppnades. Innan dess åkte sossar, kommunister och näringslivstoppar dit i parti och minut. Att näringslivet må jaga profit ligger i sakens natur. Men alla dessa politiker? Och varför har vi inte fått läsa namnen på alla angivarna i Sverige!?? Som jobbade för Stasi. Och hela vänstern har klarat sig undan denna hemska hantering. Inklusive sossar! Hela vänsterbyket var full upptagen med att vara lydiga redskap i ryssarnas propaganda mot militärjuntor i Sydamerika! Förtrycket i närområdet och ockupationen av de baltiska länderna var inte ens nåt man diskuterade. Sten Andersson, Pierre Schori och andra såg Estland, Lettland och Litauen som naturliga delar av Sovjetunionen. Maj Weckselman och andra kryptokommunister dominerade hela vänstervridningen av media. På 70 och 80-talet var det t o m  kommunistisk propaganda i alla svenska läroböcker som skulle granskas av den röda svenska statliga myndigheteten Statens Läromedlesinstitut. I alla kartböcker var de baltiska länderna bortblåsta och det stod Sovjertunionen!

Back in the USSR, you now how lucky you are! Fn vet om det ändå inte är Beatles som gjorde mig till moderat!

Alla läromedel framställde planhushållning som lika effektiv som marknadsekonomin när det gällde att fördela välstånd. Unga som läser detta tror att jag hittar på. Men så var det. Sverige skulle behöva en sanningskommission som ställde alla dessa rösdskinn, medlöpare och pultroner vid skampålen!

25 år sedan muren föll. Vad händer idag. Putin marscherar in i Ukraina. Ryska plan kränker vårt territorium. Putin blånekar trots all teknisk bevisning. U-båtarna. Man kränker danskt luftrum. De baltiska länderna känner sig hotade. De vet hur det är.

Jag satt halvdeppig en stund igår och läste Hertha Müllers allvarliga betraktelser i DN om rädslan för Putin. Var är vi på väg!

Reagan och Thatcher knäckte ondskans imperium. Utan dem hade Sovjet aldrig knäckts. Vad har vi idag? Vem kan man lita på? Vad knäcker planeten? Ryssar eller global uppvärming. Ryssarna är det land som mest av alla struntar i den globala uppvärmningen. Och blåljuger om precis allt. Frågan är om inte dagens ondska stavas Putin.

Och om en halvtimme spelar Öster!

Solen försöker leta sig fram i dimman. Och vi skall med min mor och minnas min far på fars dag. Min far som dog i år. Och det förefaller som jag aldrig sörjt färdigt!

Söndagen 9/11 är en skitdag. Men i morgon skall jag vara på jobbet som vanligt, glad och positiv. Det vore fn så mycket lättare att dikta och skriva artiklar om jorden undergång.



Bo Frank
Växjö 20141109