måndag 10 november 2014

Dagbok, måndag 10 november 2014 - och om flyktingmottagande!

På jobbet innan 7. Satt trekvart för mig själv och fixade mängder i en utkyld kommunalrådskorridor i Europas Grönaste Stad - och kallaste korridoren. Har ibland haft med mig eget direktverkande el-element!
Den blågröna femklövern träffades som vanligt vid 8. Filade på de sista budgettexterna och gick igenom kommande ärenden. Trivs som fisken i vattnet. Bara döda fiskar flyter nedströms. Vi simmar åt alla håll. Med lust och fägring stor!

Beredning av nästa au. Ego och Per Schödberg med kommunchef och kanslisekreterare! Snabbt möte. Eftersnack med Per. Så intervjuer med SmP, Radio Kronoberg och Smålandsnytt. Om Öster och VEAB. Radion i Stockholm om flyktingpolitiken. Studio S ville att jag skulle komma och dissa AKB! Lite olustigt. Sätter inte min fot i en TV-soffa. Fjärde erbjudandet från Gbg på två månader. Ställer alltid upp, om de vill komma till mig. Jag är ingen marionett. Annat än till min fru möjligtvis. Säger dock vad jag vill, när det passar mig. Men är mån om partiet i kombination av frispråkighet.
Triggas inte alls att vara med i media bara för att vara med!

Har läst Anna Dahlborg i Expressen. Damen har rätt. Vi måste kunna disksutera omfattninngen av flyktingpolitiken och dess skavanker. Det går inte i längden att ha Europas mest extremt mest generösa flyktingplitk. Och samtidigt en massa gnäll för att människor avvisas som inte uppfyller kraven. Och ovanpå detta att antalet EU-tiggare ökar. Ger ambivalent nog ibland pengar till tiggare som spelar dragspel eller fiol! Det är inte så enkelt. Lider av att ha en personlig och en professionell sida. Som socialsekreteare var jag kass. Pengarna rann ut och jag lät folk bo hos mig som jag tyckte synd om!

De etablerade partierna har ett ansvar för att inte sd blir största parti. Dagens beröringsskräck/onsynliggörande/mobbing fungerar inte. Som alla vet ogillar jag sd. Men dagens regering har gjort sig beroedne av v som inte har ett bättre moraliskt förflutet. Hyllade DDR för 25 år sedan. Det gjorde många sossar också! Är det värre än sd?

Lunch. Ett äpple och en clementin. På 1 min.

Företagsbesök på ett favoritföretag. Gunnebo. Otroligt. Förertagsbesök på Villa Vik/Toftastrands konditori. Ett av kommunens flaggskepp! Vad jag har det bra som får träffa så många intressanta människor. Förmodligen kommunens mest välinformerade person sammantaget. Är jag inte det har jag tappat greppet och skall inte vara kvar!

Satt på kontoret till 19.00. Hem. Mycket privata grejer som jag inte hinner. Suttit med jobbmejl halva kvällen. Kanske radion i morgon bitti. De skulle ringa 06.30.

I morgon. Jobb mellan 06.30 tiol 22.00! Och vi i den blågöna femkvövern presenterar budget 2015.

Växjö 20141110

Bo Frank