onsdag 21 augusti 2024

Besök i syndens näste

 Som fritispolitiker har jag väl bara två till tre möten per vecka. Ett antal kvällar. Och lite kampanjande på helgerna. Är impad över m i Växjö som har ambitiösa agendor, störst synlighet på stan. Men en mediaskugga som varande i opposition. Vi kanske måste våga ta ut svängarna lite mer. 

Utnyttjande en av sommarens "sista" dagar till den årliga rundturen på Kullahalvön. Så vackert. Har den egenskskapen/ åkomman ( bland många andra)  att alltid utbrista; här skulle jag vilja bo! Höganäs. Vacker liten stad. Alla avstickare till havet innan ankomst till Mölle. Mölle. En pärla. Vackra hus. Öppet hav. Åt god fisk i hamnen. Upp till Kullens fyr. Invasion av tyskar och danskar över allt. Mölle. Povel Ramel. Min fru har rest till Mölle. En av vår tids största artister. Och Mölle , som syndens näste. Var där och körde en svindlande väg ner till havet. Ransvik. Där män och kvinnor badade tillsammans i början på förra seklet. Därav epitetet. 

Så till Arild. Och som alltid uppstår diskussionen. Att bo i Arild eller Mölle? Helst Arild. Mera relax. Men på vintern? Och promenadvägar, bad och affär? Så många vackra hus också i Arild. Dessa pärlor överglänser Torekov med råge. Men på Bjärehalvön finns promenadstråk och affärer. Och ensamhet tillika 10 månader om året. Fattar egentligen inte Torekovs berömmelse. Inte supervackert. Men närmre Stockholm än Kullahalvön. 

Nu är det som det är. 



Mölle i soldis. 


Och "hela" Skåne fullt av Honungsört. Som doftar underbar honung. 

Här mitt i Torekov. 



Bra för bin och sånt. 

Den som läst sin Sherlock Holmes har lärt sig att man skall också titta efter det man inte ser. 

På statens kartor över Kullahalvön, som hänger lite varstans, finns inte Nimis med. Men på Google Map. 

Hur tänker staten? Jag vet vad jag tänker. 



Bo Frank

20240821