fredag 5 juni 2020

Sveriges nationaldag - mitt Sverige

Alla våras bilder av vårt land skapar en gemensam bild av Sverige.

Mitt Sverige  är Linnés resor genom hela vårt avlånga land. Det är Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. Från Smygehuk till Treriksröset. Norrlands älvar och Hallands åar. Den svenska naturen som är den mest skyddade i världen. Vårt gröna guld, skogen,  som byggt vårt välstånd, som värmer upp våra städer, ger oss hus att bo i och i framtidens kläder, nya återvinningsbara prylar och vackra möbler. Mitt Sverige är vårt hårt arbetande och vackra kungahus. Som står över partipolitisk debatt och som håller vårt folk samman. 
Mitt Sverige är våra vackra kuster, alla sjöar, små byar och vackra städer. " Kalla det Änglamarken eller himlajorden om du vill ".  " Jorden vi ärvde". Vår nationalsång inrymmer vårt kala vemod och vad vi kommer ifrån. Mitt Sverige är Växjö domkyrka, alla konsthallar, teatrar och kulturella
mötesplatser.

Mitt Sverige är alla uppfinnare, forskare och företagsledare. Celsius, Nobel, Dalén, Arrhenius, Wallenbergfamiljen, Rausing, Kamprad, H&M m fl.

Alla IT-genier som satt Sverige på kartan. Och alla småföretagare som sliter varje dag 365 dagar om året. 

Mitt Sverige är det vi varit med om. Våra umbäranden, missväxt, fattigdom och byggandet av folkhemmet. Mitt Sverige är Bellmans Sverige och Anna Maria Lenngrens Sverige. Med plats för Fröding och Tegnér. Vår främsta nationalpoet Evert Taube. Lagerlöf och Strindberg. Astrid Lindgren, Sven Delblanc och Torgny Lindgren. Wilhelm Moberg, Bob Hansson och Kristina Lugn. Henning Mankell. 

Mitt Sverige är doften av nyslaget hö och de hässjor som finns kvar. Blåsippor, gullviva och liljekonvalj. Rödhaken, ejdern, lärkfalken och kungsörnen. Vårens bokskog, martallar som brinner i solen och enar som är knotiga och envisa som smålänningar. Mitt Sverige är Växjös rena sjöar och Östersjön som måste räddas från kollaps. Växjö och Sverige är det framgångsrika klimatarbetet på jorden.

Mitt Sverige är att se alla. Den som är sjuk och inte ute, som har funktionshinder och de som lever på samhällets skuggsida.  Den som sitter och super på en bänk i någon stad. Den som genom eget livsval eller genom extrema omständigheter råkat illa ut. Vi skall ha vårt land tillsammans.


Mitt Sverige är Ingemar Bergman och hans livsverk. Fanny och Alexander, Änglagård och Såsom i himlen. Pippi och Emil. 

Mitt Sverige är musiken. Wilhelm Peterson-Berger, Ola Magnell, Lill-Babs, Lill Lindfors och Abba. Det jag vuxit upp med. Povel Ramel, Hasse&Tage, Robban och allt det underfundiga. ( När kom det vulgära in i bilden?) Och vår härliga proggmusik.
Mitt Sverige är Musica Vitae, Kristina Nilsson och skickliga musiker inom alla områden i vår kommun.

Mitt Sverige är  Ingemar Stenmark, Tre kronor, Carolina Klüft, Angelica Bengtsson.
Våra lokala lag och idrottare.

Mitt Sverige är konsten. Zorn, Carl och Karin Larsson, Liljefors. Astrid Taube, Olga och Carl Milles.
Och  alla dessa modernister som speglat sin tidsanda som alltid en gång varit moderna. Midsommardans och Karl den XII:s likfärd. Damen med slöjan. Grindslanten. Mitt Sverige är våra skickliga glaskonstnärer.

Vi hör samman som folk genom samma referensramar och det vi håller kärt. Vår blågula flagga, den näst äldsta på jorden. Genom att själva på gott och ont forma vårt öde genom allmänna och fria val där det gemensamma bästa förhoppningsvis skall vara avgörande för hur vi röstar.

I det globala måste vi också vara ödmjuka .I Sverige bor en försumbar del av jorden befolkning som har bättre förutsättningar än någon annan stans på jorden. Låt oss bevara och säkra detta. Men också bidra till utvecklingsförutsättningar och klimatskydd utanför vårt lands gränser.

Mitt Sverige inrymmer också människor som kommit från andra länder i syfte att göra rätt för sig och bidra till vårt samhälle.

I mitt Sverige är inte någon bara till för sig själv. Vi är och måste vara en del av en större gemenskap. Endast den som älskar sitt land kan ha förståelse för att vara med i internationella nätverk - från EU
till FN. Någonstans måste stridande viljor kunna mötas om inte allt skall gå över styr.

En redig svensk delar landets grundläggande värderingar och är i bästa fall som en smålänning.

" Och så skapade Vår Herre smålänningen och gjorde honom kvick och förnöjsam och glad och flitig och tilltagsen och duktig, för att han skulle skaffa sig bärgning i sitt fattiga land" . Ur Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige.

Jag älskar Vår planet, Sverige, Småland och Växjö.

Ett fyrfaldigt leve för vårt land. Hurra, hurra, hurra, hurra.


Hissade flaggan en dag för tidigt på vår innegård i stan. Men det är ju ändå min namnsdag.



Bo Frank
Växjö 20200605