söndag 3 maj 2020

PS Uppdaterat! Tro inte bara på mig! Moské i Växjö - nej tack!

Läser Lokalbladet som kom i brevlådan i eftermiddag. Det påstås att en bygglovsansökan är inlämnad till kommunen. Och det nämns att man hoppas på stöd av Saudiarabien och andra länder. Det finns mycket dokumentation om vilken sorts moskéer dessa länder stödjer kopplat till trosinriktning inom islam.

Jag säger nej till detta. Och förmodligen många muslimer i Växjö. Har stor respekt för islam och andra religioner. Men en moské med denna inriktning kan bli mycket illa för Växjö, Sverige och för vår säkerhet.

Vi skall arbeta för att försvara vårt demokratiska, öppna, fria och jämställda samhälle.



Också förvånande att, om det är rätt enligt Lokalbladet, att myndighetstjänstemän i Växjö i förväg uttalar sig om sådant som är en myndighetsprövning,  enligt lagstiftningen. Men man skall inte alltid lita på allt man läser. Mina kommentarer utgår dock ifrån att det jag läser är sant och korrekt återgivet.

För den som vill läsa på. Det gör inte Smålandsposten och Radio Kronoberg. Gå in på Stiftelsen Växjö Muslimer. Och läs på hemsidan. Eloge till Stiftelsen som inte mörkar vad det handlar om.

Kan inte förneka att jag en gång hade en god relation till stiftelsen. Men vi alla förändras.


PS Fundera på varför inte SmP och s k Public Service gräver i detta och samtala gärna om detta DS







Bo Frank
Växjö 20200503