tisdag 13 augusti 2019

Greta och SmP och annat

Det drar ihop sig till start av höstens arbete. Ovanligt lugnt. Har inte haft en enda förrättning i Juli. I huvudsak en bra sommar.... Andra tisdagsmötet hos Anna Tenje idag på morgonen. Bra stämning.

Sommaren? Mamma, småresor och mycket läsning. Men lär mig aldrig. Gick en mil i nya gympaskor. Första gången på tre veckor som vi kunde gå idag. Efter morgonmötet. Cyklade dock en mil vid sex på morgonen.

Klimat och invandring, två tema jag återkommer till. Mejlade Tove Lifvendahl och tackade för hennes ledarstick om Greta. Kanske det mest skarpa och samtidigt det mest välbalanserade som skrivits om detta helgon.
Johan Rockström skrev en av sina bästa - alla är bra - krönikor om klimatet i SvD i söndags. Har förmånen att träffa honom några ggr per år i regeringens reg grupp kring klimat. Där jag sitter som enda politiker. Kan väl stå i en dödsruna framledes. Johans manifest. Skulle detta följas, skulle det kanske kunna gå att lösa klimatkrisen.

Läser och läser.

Har knopat ihop en skrivelse till tekniska nämnden. Skall sova på saken innan den går in. Är försiktighet ett ålderssymptom? Blir förskräckt i så fall??

Invandringen. Den är inte gratis och islam ökar i vårt land.

Karl-Oskar i antågande. Inget jag numera gillar. Gör handlarna det? Kanske medborgarna och de är ju ändå de vi är till för. Småglin på stan ensamma när det mörknat, svarthandel, tivoli med löner och arbetsvillkor som LO säkert älskar. Men man rör sig inte i dessa miljöer.

Impad över hur bra SmP bevakar idrotten. Dag Magnusson har koll. Inte sett enda Östermatch i år. Erkännes. Men flera DFF.  Till Kristianstad i morgon beroende på situationen hemma och vädret.

Vill bara dra ett streck över september. Blir 65.

Har gjort två saker bara för bara mig själv i livet. Förra året på Bergmanfestivalen en vecka på Fårö. I år gick det inte. Nästa år åker hustrun och jag. Min mexikanska sol har lovat åtminstone tre till fyra dagar. Då åker vi cab. Har just införskaffat en vit Mini.

Idag. Lunch med personer från Duluth. Möte med Monica Sandberg för att lägga förslag på hur Fullmäktige skall spara pengar nästa år.  Och Fullmäktige måste vara föredöme.

I kväll. Hemma med lilla frun. Det enda vi ser på TV, nästan, är Mordet i Paradiset. Har goda vänner som åkte till Guadalupe bara för att kolla på inspelningsplatserna!!!



Storgatan. Mitt på dagen. Vem vill sitta där?

Middag på PM för årets svenskamerikan. Eric Nelson. Chef för ett av de mest speciella muséer som finns, i Seattle. Älskar bildade kulturmänniskor. Oliver var med. Och som vanligt läst in sig på allt relaterat på denne man och middagen....
Att Beatles Abbey road bild togs för 50 år sedan har väl inte undgått någon. Kommenterade detta i radion.

Paul McCartney, 77, turnerar jorden runt. Skriver en musical och släppte nyligen en barnbok. Och Ringo knåpar med sitt.



Hur orkar dessa, Sir Paul och Sir Ringo?

Behagligt liv. Fick inbjudan idag till middag med Kungen på Stockholms stadshus med anledning av att demokratin firar 100 år. Om jag uppfattade del hela rätt var det Riksdagen och SKL som stod för inbjudan. Visst. Kung+Demokrati. Sant. Älskar i själ och hjärta vårt kungahus som sprider så stor glädje och gör så mycket nytta för Sverige! Tänk Trump, Putin, Xi Jinping och Marcon!!!???

Och Boris Johnsson, men de har ju alla fall drottningen att luta sig emot......

PS SmP. När Anna A såldes ut för att få pengar var det försäljning. Säljer kommunen ett hus för marknadspris är rubriken UTFÖRSÄLJNING. Om kontraktet för konsthallen sägs upp är det VRÄKNING. Som alla vet är vräkning nåt helt annat. Det är att man avhyser någon helt lagligt som inte betalt sin hyra. Vänstervokabulär när det passar i rubrikerna! Är dock tacksam för att jag fick in min sommarspaning trots mitt gnäll då och då.... DS


Bo Frank

Växjö 20190813