söndag 21 oktober 2018

Gör en Wall of Fame vid nya kommunhuset/stationen




Det är bara enstaka detaljer som gör det tråkigt att vara kommunfullmäktiges ordförande. Politiken är lämnad till Team Tenje&Blågröna Växjö. I alla fall i kommunen. Jag förväntas inte kläcka politiska idéer, göra utspel etc. Men man kan ju tycka lite. Som kan bli en motion eller medborgarförslag av någon annan.

Ingen stad i vårt land i vår storlek har så många kända personer inom kultur, idrott och samhällsliv. Jag kan utförligt leda i bevis varför. Men det tar för lång tid just nu. Och det kommer att fylla på. För att ytterligare synliggöra detta borde en Wall of Fame - en kändisvägg - tillskapas i enlighet med rubriken. Kan vara små foton med lite text, namnteckningar, etc.  Det överlåter jag åt andra. Jag döpte stadsbussarna och det blev bra. Växjöborna är världens bästa folkslag!

Men så får man inte säga. Och nu när alla kritiker är överens om att nyrenoverade Nationalmuseum är en hit börjar normkritiker och allehanda knäppgökar prata om att det är fult att ha ett Nationalmuseum. Nation leder tankarna fel. Till sd eller!? För att vi andra vänt vårt kulturarv ryggen. Det påstods på radion att den gamla portalmålningen Karl XII:s likfärd försetts med en varningstext om nationalism som på cigarettpaketen. Är detta sant!? Skall åka dit. Och samtidigt se Mede och Persbrandt i Den inbillade sjuke. Som handlar om min människotyp. Varje gång jag lyssnar på Fråga Doktorn ( har slutat med det av lätt insedda skäl ) så känner jag att Ebola och annat står för dörren.

Slappaste helgen på åratal. Gjorde middag för lilla fru i fredags. Lördag morgon ner till Blekinge för lite småfix innan huset lämnas. Hustrun till Lund&barnbarn. Hem och mamma på middag. Vi spelade bondtolva och mamma vann. Klagar på synen men ser korten utan glasögon. Men det funkar sämre på långt håll.

Promenad runt sjöarna idag på morgonen. Mamma bjöd på frukost. Till en ganska öde Domkyrka på högmässa med mamma. Viperskonfirmander drog upp närvaron. Lysande kyrkomusik som alltid. Dagens tema var samhällsansvar. Kyrkan har fjärmar sig från bibelordet att ge till Kejsaren vad Kejsaren tillhör och till Gud vad Gud tillhör. Kyrkan lägger sig i politiken. Rätt eller fel. Man kan ärligt diskutera detta. I alldeles för många länder är kyrkan och den världsliga makten samma sak. Inte heller bra. Lutar nog ändå åt att Kyrkan måste vara en fristående kraft. Men varför måste biskopar och andra flirta så mycket med islam? Och falla undan för diverse radikala normkritiker?

Ägnade SvD en timme. Mycket tid för mig som har en rastlös själ. Läste om Jordan B Peterson. Mannen som kanske fångar upp sådana som jag. Tänkvärt.

Man sparar hur mycket pengar och koldioxid som helst genom att läsa Resebilagan och sluta ögonen.........

Hittade en massa gamla foton i Blekinge. Vad gör man med lådor av generationers släktfoton!?

En som definitivt kommer med på Wall of Fame är Linné. Gick omkring som Blomsterkungen i nåt jippo på bibblan i början på 90-talet tror jag!

I morgon. Diverse möten. Skall göra ett bejublat framträdande på 4Krogar på lunchen o berätta om tre låtar som förändrade världen.....

Spännande vecka. Nästa söndag döps lilla barnbarnet Josephine.


Växjö 20181021

Bo Frank