lördag 25 augusti 2018

Denna dagen, ett liv - Älskar Regionteatern

Farbror Melker i Saltkråkan.

Och vilken dag, som väl bara har börjat.

Sjöarna. Hustrun steget före mig. En del kommenterar det och hejar på mig. Går med teleskopstavar. Lite sena ut idag. Satt faktiskt en kvart och försökte hitta på och memorera mitt tal till nyinvigningen av Regionteatern. Inte lika självsäker som tidigare och har börjat att lite förbereda mig. Sätter tre stolpord i en Bergmanbok jag har i handen, men som jag aldrig behöver använda. För att de finns där.



Mitt tal var  i alla fall så bra så att några " rödingar" berömde det. Märker på stan att även dessa människor respekterar mig mycket som person. Har aldrig och kommer aldrig vara en partimegafon. Teatern som sätter ideologi före dramaturgi lyckas heller aldrig.

Talade om teater, Växjö, Strindberg, Bergman, minne av Henning Mankell som tillrättavisade mig. Avslutade med att citera Alf Sjöberg. " Teatern skall inte spegla verkligheten, den skall protestera mot verkligheten".

Tillsammans med chefen.

Nuförtiden får man inte ge vissa omdömen om kvinnor. Men begåvad, beläst och BRA - Det går an. THERESE ÄR EN STJÄRNA. Therese Willstedt är ett lyft för teatern när hon tar världen till Växjö. Kusinen och virtuosen Marika, som förutom att vara på TV nästan jämnt läser medicin. Växjömänniskor är inte bara världens bästa folkslag - kanske de smartaste.

Lagom till vi skulle äta smörrebröd från PM kom regnet.



Fullt av aktiviteter på Ringsberg. Älskar Yoko Onos önsketräd. På min lapp skrev jag. Nu har idrotten fått sitt - bygg nytt scenkonsthus. Vore jag kung för en dag skulle kulturanslagen fördubblas. Pengarna skulle tas från ökad skatt på plast, socker och tobak. Man har ju som moderat blivit itutad att aldrig lova pengar utan att tala om hur det skulle finansieras. Ett scenkonsthus finansieras precis som en simhall - utan att öka skatten - genom tillväxten i ekonomin. Man vinner dessvärre fler val på att bygga arenor än teatrar. All heder åt t ex sossepamparnas pamp i Göteborg som fixade ett Operahus. Idag är Göteborg i fritt fall, men de har i alla fall en opera att trösta sig med.

Såg flera m på plats idag. Lena W, Anna Tenje, Oliver,  Pernilla S, Jeppson m fl. Någon s och v. Och kultur och fritids ord Eva Johansson.

Förbaskat bra dag.

Så som i en spegel. Har sett den många gånger. Förhandstitt från kommande föreställning. Det kommer episoder som finns i originalmanus men som ej finns i filmen.


Originalet. Max von Sydow, Martin. Gunnar Björnstrand, David, Harriet Andersson, Karin, Lars Passgård, Minus.

Bengt Dahlberg, Mattias Silvell, Malin Mases-Arvidsson och Jonas Wahlström.

Lovar mycket gott. Älskar filmen.

Finns bara en sak jag starkt ogillar på Regionteatern. Namnet. Osexigt. Tråkigt och låter som en kommunal utredning.

Borde bara heta Teatern. Kaxigt.

När man ägnar hela dagarna åt valrörelse blir det ganska tomt i själen. Plakatpolitik, tomma slogans och det vi ägnar oss åt är lyxproblem för 99,5 % jordens befolkning. Jag får näring av en dag som denna.

Kränger i alla fall av mig borgmästarekedjan och tar en sväng till valstugan. I kväll kräftskiva hos goda vänner. TittatilliBlekingeimorgon. Kanske är huset på väg att bli sålt. Men vi har ingen brådska i och för sig.

Är så tacksam för mitt jobb som ordförande i Kommunfullmäktige. Fortsätter gärna om Team Tenje får folkets förtroende i valet 9 september.

Och Grattis Angelica Bengtsson.

The love you take is equal to the love you make.

Trevlig helg!!

Bo Frank
Växjö 20180825