fredag 23 december 2016

God Jul!!!

Så var det dan före dan. Jag såg en rubik på SmP på nätet. Så firar länets toppolitiker jul..... Och jag var inte med!!!!??? Inser att jag numera spelar i en annan liga. Och det är ju det jag själv valt. Mitt bästa och mest genomtänkta beslut någonsin. För sex år sedan.

Har gått som i trance i några veckor. Förstummad över alla uppvaktningar och allt ståhej. Har svårt att ta detta. Alla dessa vänliga människor. Bara på fm på Konsum. Tre personer som jag aldrig träffat förut som kom fram och tackade mig för ett bra jobb. Och så har det varit i några månader. Oavsett om jag är i Ingelstad, Braås eller Lammhult. Gick ett varv i Lammhult efter lunch. Varit på Svenssons och köpte lite presentkort.

Gick på stan i em. Polispådrag utanför Migrationsverket. Många trasiga människor. Missbrukare i parti och minut. Poliser har inte tid med detta idag. Och det offentliga har ökat extremt mycket men rustat ned detta. Aldrig så många läkare per invånare men aldrig så låg produktivitet. Inga inblicksreportage om bristande styrsystem och låg produktivitet,  utan bara medhåll i media när vita rockar klagar.....

Anna Tenje rivstartade igår och sammankallde delar av hjärntrusten inom m och talade om hur hon vill ha det framöver. Har redan fått en chaufförsmössa av Per Schöldberg. För att köra Anna. Ploj och allvar.

Blev smickrad igår. Först samtal med en minister som ringde upp. Fler ministrar har ringt mig de senaste två åren än under åtta år med alliansen. Det tar för långt att förklara varför. Så ringde den högsta representanten för regeringens implementering av klimatpolitiken och frågade som jag ville vara med i en arbetsgrupp!   Och de ville jag. På stört. Och fick klartecken för detta av Anna Tenje.
Märkligt, men dock inte underligt. ( För att citera min favorit HH Markurell ) De hittade väl ingen annan vettig moderat! Växjö är unik i världen. Ingen annan stad.......... Men inte uppmärksammade på hemmaplan.  Jag vice president i Borgmästarkonventet. Med Cheyl som min ersättare!!!  Åsa avancerar ytterligare i ICLAI och Per Schöldberg kan bli president i Union of Baltic Cities. Om han vill. Ingen annan kommun i världen har sådan prestigefyllda platser. Faktiskt.

Vi har internationellt samarbete med 30 städer/regioner. Bäst i Sverige på extern finansiering. Vi är fristadskommun..... mm mm etc etc


Hustrun bakar. Jag skall snart griljera en majsjulskinka. Får se om den är vär det dubbla priset. Vi dricker mumma. Har böcker att läsa ett halvt år. Och köpte ett sedvanligt ex av Kronblom, som jag skall avsluta kvällen med.

I morgon bitti. Uppvakta polisen med lite smörgåsar. Sedan drar vi bort på julfirande. Polisbristen och den bristande rättsäkerheten kommer att vara Sveriges största problem de närmsta fem åren. Så lång tid tar det att vända skutan om politiken så vill!

God Jul. Kända och okända människor. Tacksam för den värme jag möter!


PS Har tagit ut titulaturen lite i förskott. Hade inte fått tekinisk support annars förrän en bit in på nya året då jag dessutom är utomlands. DS


PS PS Har ja tack till reklam för att få se vad som händer. Bestört över våra butiker som vill kränga brasiliansk oxfilé och dansk fläsfilé. I parti och minut. Omoraliskt? DS DS

Bo Frank
Växjö 20161223