fredag 9 december 2016

Anna över allt på Anna-dagen! Come back för flugan.......

I SmP idag, i Magazinet igår. Snälla reportage enligt vad jag förstått. Och idag på morgonen var Anna och jag och fotade oss för diverse kommande saker. Ikväll är det arbetsutskottets årliga lilla julfest med Musica Viatae. Efter deras julkonsert på Utvandrarnas hus.

Vad dominerar i media? Ryssarnas gigantiska regeringskontrollerade doping. En stolt traditon från kommunismen som Putin fortsatt. Och nu skall Putin hyra svenska hamnar. Billigare än att ta dem
med militära medel.

Nu ångrar också Anders Borg moderaternas flyktingpolitik. När får jag pris som den förste som tog tag i detta inom m?

Nobelfest i morgon. Med pompa och ståt. Visst hade det varit roligt att vara med där? Undrar hur länge man kan dissa Jimmie Åkesson och inte bjuda honom!

Skall nu aktivt börja leta efter en chaufförsuniform med blanka knappar och skärmmössa så jag kan börja köra runt med Anna. Läste i Magazinet att damen förväntar sig det. Inte mig emot. Då har jag ju koll på vad som händer. Och jag sitter vid ratten.......

För ca 25 år sedan packade jag alla ca 35 handknutna flugor i en ask. La av med dem för att det ansågs vara ofolkligt. På 50-talet var det bara Jarl Hjalmarsson och diverse ingenjörer som hade fluga. Fick pappa ingenjörerens flugor som grundplåt. Ser hur stilig Bertil Olsson kd, Martin Edberg och Olof Björkmarker är i fluga. Och inte minst min favoritsosse Ardelan Shekarabi som är en extremt bildad man. Som många perser. Nu tar jag på mig flugan igen. Hade glömt handgreppet.... Tog en kvart att hitta tillbaka. Jag blundade och då gick det bra. Har bara haft sporadiska flugor till frack och smoking som i min värld används allt för sällan.  Hade då färdigknutna fuskflugor.


Den dyraste flugan i min samling kostade nog ca 300 som jag köpte 1990 på Stockmans i Helsingfors. Ett bättre NK. En stilig liten sak i vinrött med diskreta ränder.....


Ikväll,  en gammal röd fluga från Nordlunds som jag hade 1992 när utrikesminister Margareta af Ugglas besökte Växjö. Kan ha varit 1993.

Är inte fåfäng mer än att jag tycker att färger skall stämma. Och kommer inte i fortsättningen heller ha sandaler med vita nedhasade strumpor..... Äger vaken sandaler eller vita strumpor.  Kan dock tycka att människor i allmänhetens tjänst är rätt nedklädda. Min fattiga farmor var lite av ett stilideal. Enkelt, helt och rent. Och farmor doftade nivea. Och knöt varje morgon upp de långa flätorna baktill på nåt sätt som var rena trolleriet. Köper nästan bara niveaproduker. Deo, after sun, lotion och annat. Men återvänder ofta till Lagerfeldt och Korus för after shave.....

Hoppas att hippiemodet kommer tillbaka. Har sparat en del. Liksom trådsmala skinnslipsar i blått, rött och guld.

Tar av mig hatten för kollegan Ingemar Almkvist i Älmhult som försvarar komunens kostnader för fortbildning och annat. Vet dock att undersökningen inte stämmer. Älmhult har inte landets högsta kostnader. Jag vet genom att ha ett hum om kulturen på olika håll i landet! Man bokför på olika sätt. Och en del kommuner överutnyttjar kommunala bolag som inte finns med i jämförelsen. Intressant att se hur alla media köper denna s k undersökning rakt av.


Trevlig helg!



Växjö 20161209

Bo Frank