tisdag 8 november 2016

Katt bland hermelinerna - Kan man tro på Ygeman?

Katten var väl jag på UD igår! Och det finns paralleller med den kuplett från 1955 av Karl Gerhard där detta amerikanska uttryck översatts. Det jag funderar på är om Sverige finns. Befann mig i fint sällskap igår på UD med alla gamla miljöministrar från Birgitta Dahl och framåt. Anna Lind såg
på oss liksom alla andra f d utrikesministrar som blickade ner på oss i Arvfurstens palats vid Gustav Adolfs Torg. Av ca 70 inbjudna var jag den enda som inte var från Kungliga huvudstaden. Och så ser det ut i nyhetssoffor, radioprogram och när folk skall intervjuas. Och för Stockholmarna är det som finns därute något exotiskt. Visby, Åre och Båstad. Det är väl det man har koll på. Trots att inget händer i Sverige! Allt som händer, händer i en kommun eller i en stad. Ta bara klimatfrågan. Det är ju i kommunerna det händer!
Bra möte. Trevligt att höra f d miljöminstrar berätta interiörer från olika klimatförhandlingar. Isabella Lövin var en fantastiskt bra värd och en lysande minsister. Och jag gjorde mitt!
Köpte Beatles-kalendrar på vägen tillbaka till tåget. Som trots utlovade förseningar var i tid. Allt funkade. Började läsa senaste Millenium som jag inte velat ge mig på tidigare eftersom jag tyckt den haft lite fake-varning. Men den verkar lovande.

Valvaka i natt. Det onda mot det goda. Synd bara att Clint Eastwood saknar omdöme. Eller är han som vanligt, att han står på samma sida som de som kämpar mot överheten!? Tror det är så han tänker!



Läste intressanta artiklar i SvD igår. Att klassresan neråt för vita män kan fortsätta. Trumps kärntrupper. Inget okänt sociologiskt fenomen. Lite av detta i Sverige. Hon drar, han blir kvar och undrar vad som hänt. Kom att tänka på Elin Wägners Nortullsligan. Körde igenom Hallabro och Backaryd många gånger under det senaste valet. Förfallna hus och en hel del sd-skyltar i en del trädgårdar. Och när man är osäker och har tappat fotfästet, då återstår bara att tro på mirakel som ligger bortom sunt förnuft.

Ny dag. Nya äventyr! Ygeman i stan. Men han vägrar träffa mig.

PS Får mejl från polimyndigheten som ifågasätter om Ygeman kan lova fler poliser till Växjö. Detta är dock inget som SmP kollar upp. Men det gör jag! Följ denna blogg! DS


Växjön 20161108

Bo Frank