onsdag 23 september 2015

Stockholm, Sverigeförhandlingen, SKL, Sjukdom, Åkesson och Sjöstedt

Gliringar från någon enstaka moderat över min Palestinaresa. Finns sådana som tror att världen kan delas in i onda och goda folkslag.
Denna vecka också med raketfart. Bra Direktmöte i Sandsbro i måndags. Synd bara att inte yngre människor hittar till våra möten. Ge mig tips på hur vi skall göra? Lite trött när jag kom hem eftersom det bara blev några timmars sömn natten innan.
Bra tisdag. Möten och möten. Och möten. Trevligast var att träffa pensionärer i SPF. Ordförande, Gunvor Pettersson, var en gammal arbetskompis till mig då jag hade ett hederligt arbete på landstingets planeringsavdelning för 100 år sedan. Gunvor är skarp. Och jag bjuder som  vanligt media på uppslag på denna blogg. Även om källan sällan anges. Gunvor har hittat ett samband mellan frakturer/fallolyckor på boenden i Växjö och hög förskrivning av tabletter. Sömnmedel etc. Vi ligger högt i båda dessa variabler. Skall skriva till Omsorgsnämnden om detta. Någon borde tränga in djupare i denna materia.
Satt på eftermiddagen och kvällen med regionens utv grupp som leds av Ingemar Swalander på ett  utmärkt sätt. Så regionalt gruppmöte m. Hem och sen middag. Ringde i kapp dagens telefonlista av medborgare som sökt mig. Tacksam för min lilla fru som står ut med mig och mitt spring. God fisk och sallad framför TV:n. Lakers fick inte till det ikväll heller.

Och TV. Bara propaganda för att Sverige skall ta emot många flyktingar. Och enligt TV är alla läkare som kan börja jobba omgående med lite fix och fix. Vi får aldrig riktiga fakta om de verkliga etableringstiderna på arbetsmarknaden. Det är tydligt att alla andra länder har fel och Sverige rätt!? Eller?

Suttit med några av Sverigeförhandlarna hela dagen. Om höghastighetsbanan. Vi hade bjudit ner dem. Och alla gör ju inte så. Bra backup från näringsliv, universitet och grannkommuner i Sydost. och Älmhult. Inledde mötet med att beklaga att de skulle flyga med samma plan som mig till Sthlm. Och så blev det. Försening två och en halv timme!! Bra dag. Lunch på PM.


 Missade en social begivenhet i familjen i Stockholm ikväll. Direkt till hotellet.


Trafikverket och Sverigeförhandlarna lättar inte på förlåten. Men känner att det underlag vi presenterar gör att vi med 99.99% säkerhet kommer att få möjligheten att förhandla vidare som ett huvudalternativ. Att vi sedan har Sveriges bästa projektledare är heller inte fel.

I morgon. SKL hela dagen. Träff med våra jurister på sen em. Social aktivitet på kvällen.

Fredag. Träff med två journalister I Stockholm kring två olika ämnen. Stockholms tingsrätt efter lunch. Veabärendet.

Hem. Fulltecknad helg med både politik och annat. Skall också se första Lakersmatchen. För säsongen. Det vore väl själv den om det inte blev vinst. Annars ser det illa ut för fortsättningen.

Satt med en grupp elever för en folkhögskola i Värnamo på Aptit och lunchade i tisdags. De frågade mig om skillnaden mellan att vara politiker när jag började och idag. Var tvungen att fundera en stund. Hastigheten. Ständigt uppkopplas. I alla fall för mig del som Sveriges snabbaste kommunstyrelseorförande. Och just detta gör att jag inte klarar att köra en period till. Jag känner inte att jag kan vara på topp. Och vill inte klamra mig fast som många gjort före mig. Man skall ha vetta att gå i tid. Hade vi fortfarande haft IMB skrivmaskin med skrivkula och fax, då hade jag galant klarat att köra tills 85!


PS Hör morgondebatt mellan Åkesson och Sjöstedt. Ganska saklig och bra. Sjöstedt fortsätter att demoniserar sd. Skulle tro att de flesta som sett debatten tyckte att Åkesson argumenterat bättre än Sjöstedt. Speciellt efter det att man innan hört vad EU:s regeringschefer kommit överens om. Hör också på TV att Stockholm, Göteborg och Malmö ( tre s-kommuner) säger sig gått i taket för mottagande av ensamkommande flyktingbarn. Allt som händer, det händer i en kommun. Där finns verkligheten. DS


Stockholm 20150923/24

Bo Frank