söndag 16 augusti 2015

Bo Frank kommenterar i stort och smått

Polisen har ännu inte en enda gång, mig veterligen, utvisat en person som varit i Sverige längre än tre månader utan tillstånd. Samtidigt tycks det vara påfallande svårt att få tag på dem som går loss på tiggares tält, startar mordbränder vid flyktingförläggningar och liknande. Särskilt avskyvärt att ge sig på de mest värnlösa i samhälet. Vore klädsamt om företrädare för sd tog avstånd ifrån denna typ av extremt grova brott. Samtidigt måste staten vara effektivare i att avvisa dem som fått avslag på att stanna i landet med världens mest generösa flyktingpolitik. Borde man inte tas i fängsligt förvar omgående efter ett avvisningsbeslut? Det civila samhället måste mobiliseras mot dem som försöker ta lagen i egna händer. Ett sätt att motverka sådana tendenser är också att staten är stark när staten måste vara stark. Det är också starkt ovärdigt att inte EU:s ledare sitter i ett ständigt krismöte tills dess att man fått på plats ett solidariskt ansvar för alla flyktingar och gemensamma regelverk. Mot bakgrund av detta är det obegripligt att bara m och kd inte vill låta personer från s k säkra länder komma in i asylprocessen. Vi måste strama upp och andra måste bli mer generösa.

Träffat folk på stan. Fredag - Lördag. Snabbstopp i Blekinge med gäster som övernattade. Ronneby varmast i Sverige idag. Älskar att gå på stan och prata med folk. I fredags kom en man och sa. Jäklar vad ni höjt era löner, ni kommunalråd! Jag svarade att jag beklagade detta och sa att det borde gjorts för länge sen. Och efter fem minuters dividerande ansåg mannen i fråga att det var rimligt att de som har det yttersta ansvaret ligger i topp när det gäller lön. Klagar inte. Men anser att min efterträdare skall ha kommunens högsta lön.
En kvinna klagade på kommunens mat inom hemtjänsten. AU skall pröva maten i höst. Och undrar vad som skulle hända om det stod  Dafgårds på portionen? Skulle det vara bättre ovh billigare att göra ett superavtal med Dafgårds. Nån på kommunen får kolla. Det finns dock inga beslut om att spara på matkvalitén. Och alla partier röstade för kylmatsystemet av kvalitetsskäl. Svårt att hålla varm mat varm utan att näringsvärdet störtdyker!

Öster. Sven Johannesson gjorde ett sympartiskt inlägg i SmP. Gillar inte att vissa dissar Öster. Men tror, utan att veta, att man måste skaka om i grunden. Och att man måste kunna springa för fullt i 90 min om man skall spela i A-laget!

Körde förbi mormors grav i Tävelsås på hemvägen ikväll. Mormor ägde Rubbagård. Kanske har ingen stått mig närmre.

ÅKB svarade galant på SmP:s frågor om varför Växjö behövs i Paris. Enda kommunen i Europa där kommunledningen är miljöberedning. Av flera hundra tusen kommuner.

Fick nya bilen i helgen. Fram och tillbaka till Blekinge syntes knappt på mätaren. Helnöjd och ofattbart bra pris för en åtta år gammal SAAB. Också den miljöbil när den köptes!

Nu snart till våra uteplats. Har det bra. Skall göra färsk pasta med svensk fläskfilé till lilla frun. Gräddsås med honungssenap. Broccoli från Tävelsås. Och en skvätt  Zensa Primitivo. Italiensk organiskt vin. Innan dess. En liten snitt med tunnbrödsrulle, svensk rostbiff, rödlökscumberland och krossade små saltgurkor.

Ny, härlig arbetsvecka framför mig. Kanske är höjdpunkten mitt Beatlesföredrag på fredag em för SPF i Öjaby. Eller mitt förerdrag på Vireserums konsthall på onsdag? Eller femklöverns studieresa till Helsingborg/Lund på torsdag/fredag. Eller hustruns och mitt besök på Lousiana nästa helg. Det känns som jag är över allt. Och trivs med det.

Ett av moderaternas värsta/bästa kommunalråd i Sverige, från Vellinge,  steg en gång in i en taxi i Stockholm. Chauffören frågade vad han skulle åka. Spelar ingen roll, svarade kommunalrådet. Jag behövs över allt!!!

Men jag vet bättre. Den undanträngda vätskans lag. Ingen är oersättbar.

Såg på nätet att Bobo Billman gått bort. En oerhört vänlig själ med ett inte alldeles enkelt liv. Som för många. En man som man alltid stannade till och bytte några ord med. Och som alltid hade något positivt att säga.

Växjö 20150816


Bo Frank