lördag 28 februari 2015

En hel del Stockholmare lever långt ifrån verkligheten och Roos

Mediadebatten kring tanten med handväskan visar på hur det är i Sverige. I princip alla kulturredaktioner utmålar Växjös politiker som ett gäng bonnläppar som inte vill utmana nazismen. Man tar inte in alla de fakta som gör att en enig kultur- och fritidsnämnd säger nej till att uppföra denna staty. Får ett klipp från Per Schöldberg som också sett notis i Washington Post om att Växjö sagt nej till en staty av en kvinna som pucklar på en nazist.

Nationella media som inte orkar gå på djupet relaterar inte att kulturanslagen i Växjö ökar, vi var först i Sverige ( mitt förslag ) att bli fristad för förföljd författare. Först i Sverige med det fria ordets hus. Att Växjö kommun satsar stort på nya kulturprojekt.

Och så är det. I åiktskorridoren och i alla TV-soffor kommer alla från Stockholm. Och det som inte är ett problem för välavlönade lattedrickare som trängs med likasinnade är inte ett problem. Och därför fattar man inte vad som händer i Sverige.  

Gick runt i olika stadsdelar idag på morgonen. För att få en uppfattning av stadens själ. Jag erkänner villigt att jag låter mig påverkas av människor. Och jag lyssnar. Även om jag lever efter Edmund Burkes princip. " Jag ger mina väljare allt utom mitt eget huvud, det behåller jag för mig själv".

Min lilla solstråle ville hellre baka. Så diverse inköp. Blev lite förvånad över att se min mor, 89, på Systembolaget strax efter 10. Köpte själv en flaska av det finaste chilenska vinet som gåbortspresent till en chilensk familj.

Moderater på stan. Idag var det regiongruppen som var på stan och bjöd folk på kaffe och kaka. Vi moderater är det mest utåtriktade partiet. Skryter gärna med att det i vanlig ordning var gott om folk som kom fram och var nöjda med m, men en del förklarade varför man inte röstade på m i riksdagsvalet, men på oss lokalt.  Hade med mig min skylt, Tack för Ditt stöd i valet!

Växjöborna är ett bra folkslag. Känner starkt personligt stöd nästan över allt.

Lakers fortsätter vinna. Solen skiner i Växjö denna lördagseftermiddag. Och gläds med Fanny Roos. Växjö har stolta anor inom friidrotten.


Har läst i kapp en hel del.

TV:n mal med skidor.

Hustrun putsar fönster.

Funderar på att gå en sväng till,  i solen. Runt Vägsjön. Växjösjön. Mitt i stan. Denna sjö där vägarna möts. Blev Växjö.
Smyger in lite folkbildning till alla läsare av denna blogg utanför stan och till ev ungdomar som tillbringar skoldagen med att leka med mobilen, keps på och stor törst efter att läsa Tegnér och Pär Lagerkvist.

Konstaterar till slut att det är närmre till Stockholm för oss ute i landet än det är åt motsatta hållet.


Bo Frank
Växjö 20150228