fredag 19 april 2024

900

 Läser i Dagens Samhälle att antalet s k politiska sekreterare nu är uppe på 900 personer i Sverige. Detta är fler än antalet anställda i någon av länets mindre kommuner. Verkar bara vara Region Halland och kommunerna i Halland som  saknar politiska sekreterare. 

En politisk sekreterare är en sorts assistent till ett kommunalråd/partigrupp. Och varje parti bestämmer arbetsuppgifterna. Det är klart att denna grupp personer hjälpt till på marginalen att öka den administrativa överbyggnaden i offentlig sektor. Då är frågan om denna grupp personer behövs eller inte?

Ja och nej. Jag var näst intill ensam som KSO i en kommun av Växjös storlek som inte hade en s k politisk sekreterare. Däremot fanns det blygsamt arvoderade s k gruppledare.  När jag fick frågan svarade jag alltid att "jag har nästan 6000 politiska sekreterare". Jag förväntade mig att alla medarbetare på sitt sätt skulle bidra med sitt kunnande och sina erfarenheter. Och att chefer skulle hjälpa till och ta fram beslutsunderlag. Men aldrig lägga förslag till beslut. På denna tid fanns heller inga s k verksamhetsutvecklare. 

Det är klart att politiska sekreterare är en avlastning. Det går att vända och vrida på allt. Halland och dess kommuner visar dock att det går att överleva utan politiska sekreterare. Men det är sällan det går att vrida tillbaka klockan mer än en gång året. 

Bo Frank

20240419