söndag 16 april 2023

Mitt arv förskingras........

Kanske ett utslag av att vara vid sidan av och inte sitta i förarsätet.

Men jag skall ändå ge två exempel. Politik är inte alltid det stora utan delar som flätas till en helhet. Två av alla delar som försvinner är aktuella. Circus. På min tid blev Växjö utsedd till Sveriges mest circusvänliga kommun. Jag genomdrev också att Växjö plockade bort avgift för circus på offentlig plats. Nu tar inte Växjö ens emot cirkusar. Ett slag mot kultur och kulturarv. 

I framtiden kommer förmodligen alla namn försvinna på Växjös stadsbussar. Jag tog detta initiativ och skrev själv förslaget på namnen på bussarna. Kultur och kulturhistoria. Levandegöra hög som låg i Växjös förflutna och faktiskt också några nu levande personer. Nu försvinner väl namnen när de nya bussarma kommer. Det skulle kosta 30 000 om året. Länstrafikens kostnader är snart 500 miljoner om året. För 20 år sedan nästan 50 företag som körde buss i länet. Nu snart bara ett. Bussmarknanden håller på bli ett oligipol av utländska företag. Och självkostnadstäckningen sjunkit drastiskt. Denna konstnad på 30 000 om året är så pass enkel och begriplig för politiker. Men inte att ge sig på ökad produktivitet och systemförändringar. Krösatåg och Pågatåg. Andra kommuner i Sverige börjar namnsätta bussar. 



Här är en av personerna som försvinner. Liksom Olga Bohlin, Mulle-Pelle, Elin Wägner och alla andra. 

Trist. 


F ö. Åker till Kosovo idag. 


Bo Frank

20230416