fredag 20 januari 2023

Lite sjukt......

 Allmän krasslighet i familjen i slutet på gamla året och i början på detta år. Och nu lite sorg i familjen sedan en vecka tillbaka. Suttit en hel del i karantän i Torekov. Och åkt "hem" och fullgjort några uppdrag som har varit s k måsten emellanåt. 

Läst kopiöst. Såg att någon kulturskribent läst, var det sextioåtta, böcker förra året. Det gjorde jag under decennier, fast det inte var mitt jobb. Men fick en del böcker då, genom att recensera för Kronobergaren. Hade planer på att doktorera i litteraturvetenskap eller statskunskap. Men kärlek och politik kom i vägen. Boksamlingen är hårt slaktad till kanske bara 50 meter eller så. Behållit de nödvändiga. 

Och några av dessa läser jag om, varje år. Anteckningar från ett källarhål, Markurells i Wadköping, Hemsöborna, Bock i Örtagård och Markens gröda. 

Hörde Leif GW prata på radio om Bock i Örtagård. Någon hade försett honom med bra manus. Men icke förty. En studie i makt, s k könsordning och klass. Som vi säger idag. Skall man lära sig om makt behöver man ej tröska Machiavelli. Vilket jag gjort. Men Bock i Örtagård är en mer praktisk handledning. Skrattar högt varje gång jag läser den. 

Glömde förresten Don Quijote. Finns det någon bättre bok?

Ser aldrig på TV. Men än Cmore då och då. Och lite skidskytte. Spännande. Har Dorotea Wierer som min favorit sedan många år. Och damen vann igår. Och Lakers vände underläge.

Beundrar regeringen som gör i princip det mesta rätt. Tror att det är en tidsfråga innan regeringen måste ta till drastiska åtgärder för gängvåld och gränsbevakning. 

Satt häromdagen och var med och bestämde vem som skall göra det s k Borgmästareporträttet. Och som alltid kommer jag att överraska med att bryta konventioner. Det blir s k popkonst. 

Från och med nästa vecka drar det politiska igång för fullt. Är så här i efterhand nöjd med att inte vara ordförande i Fullmäktige. Och ständigt vara tillgänglig. Försöker också dra ner på mitt Beatlespratande. Har tröttnat på mig själv. Känner en sorts frihetskänsla som jag inte känt sedan gymnasietiden. 


Evigt tacksam till Lina Sandell Belin som redan gjort ett s k Borgmästareporträtt. Hon satte mig på spåret.

Politiken nu. Glad att vara tillbaka där det började. Med miljöfrågor där jag började för drygt 50 år sedan. Jag är den Gröna Högern. Och Växjö har tappat en del. Eller andra kommit i kapp. 





Bo Frank

20220120