lördag 23 oktober 2021

Hasse är för ensam.....

 Var med hustrun och besökte Hasses källare igår. Som Uffes källare var fast med idrott. Hans Rydén har på egen hand skapat ett av Sveriges finaste idrottsmuseum med tonvikt på Växjöidrotten. En halv miljon föremål? Vi är överens om att Växjö i förhållande till sin storlek är Sveriges främsta idrottsstad. Lagidrotter, friidrott, tennis, motorsport, pingis mm mm. Hans är som många vet systerson till legenden Stig Svensson och son till idrottaren, ICA-handlaren, riksdagsmannen och kommunalrådet Rune Rydén. Satt i skolstyrelsen på 80-talet med Hasses mamma och hade hela det vuxna livet samarbete med Rune. En man med godare humör och totalt okänslig för stress gick inte att uppbringa.

Att Öster intar en särställning är självklart. Det var under decennier ett av Växjös starkaste varumärken. Frågan är om denna nationalklenod inte skall få möjlighet att expandera? Hasse ser gärna ett föreningsdrivet muséum framöver. Men det går inte att helt på privat väg ordna ett ändamålsenlig lokal. Kanske inte ens genom s k crowdfunding, eller? På "min tid" hade vi en princip att sätta halva beloppet om det fanns privata finansiärer. Den tror jag finns kvar. 

Nu lite formalia. Socialdemokraterna har, visserligen i opposition men ändå, aktualiserat frågan i två motioner. En från 2007 och en från 2015. Beslutet blev att det skulle göras en förstudie av kultur- och fritidsnämnden. På den andra motionen fick kommunstyrelsen och kultur-och fritidsnämnden i uppdrag att utreda frågan om museum på Arenastaden eller på annan plats. Så vitt jag vet har  inte något av dessa uppdrag fullföljts. Självklart skall ett idrottsmuseum ligga någonstans på Arenastaden. Min idé är att bygga till ett enkelt annex vid tipshallen. Plats finns. 

Hasses samling drar många besökare och är enorm. Men det är på tok för trångt och det är inte rimligt att en person skall driva detta ensam i evighet. Då driften kan skötas i enskild regi är det kostnaderna för en lokal som behövs. Det är dags nu. 


Fotbollsintresserade hustrun och Hasse.

Sedan jag blivit intervjuad av tidningen Expo fick Anna Tenje en fråga i fullmäktige hur hon ser på att "Bo Frank har samröre med vänsterextrema kretsar". Goggla gärna på Expo och dess styrelse. Jag lägger nu mer lök på laxen. Pratar alltid några ord med Jan-Åke Karlsson när jag ser honom på stan. Omtyckt och duktig lärare på Katedral men tillhör ett parti som inte kan beskyllas för att tillhöra demokratins kärna. Som alla vet pratar jag med alla och har alltid gjort. Var väl den förste som pratade med sd när de kom in i fullmäktige. Alla vet att jag pratar med alla. Hur skall man annars kunna få reda på vad som händer. Och det är väl det som är en del i mitt tal jag skall hålla på FN-dagen på söndag. När man slutar prata med varandra går det åt skogen. FN är viktigt, EU, Nordiska rådet och andra sammanslutningar som bygger på att om möjlig nå samförstånd. 

Moderatstämma i Helsingborg. Gillar till skillnad från SmP:s ledarsida stämmans beslut om att vi inte behöver länsstyrelser. Kände mig på "min tid" mer motarbetad av den än av oppositionen i kommunfullmäktige.

Skönt att inte behöva vara på en stämma som Anna Tenje m fl från Växjö. Hade dock gärna gått på stämmofesten med Anna. Hittade en bild på någon liknande tillställning. 


Nu lördag. Barnbacillerna håller på att släppa. Skall på torget och köpa krabba. Sen skall hustrun och jag kampanja för m idag. Först lokalen och så dela ut tidningar. 


20211023

Bo Frank