onsdag 20 oktober 2021

Fråga Lund? Eller Helsingborg!

Ett av de få programmen vi ser på TV. Jag har några existentiella frågor jag gärna skulle vilja ha svar på?

Varför försvinner alltid någon strumpa i tvätt/torktumlare?

Varför ringer alltid mobilen när man står i duschen eller skall betala i en kassa?

Varför står hissen aldrig på det våningsplan som man beträder?

Varför uppför sig barnbarn bättre när föräldrarna inte är med. 

Inser att alla svaren är av psykologisk art. 

Nåväl. Hade lilla barnbarnet Josephine, tre år, i helgen. Exemplarisk. Uppmärksam, åt all mat och även för henne nya maträtter. Två godnattsagor. Sedan slocknade hon och sov själv i tolv timmer. Och nu kan hon nynna Yellow Submarine. 

Efter sig lämnade hon en hederlig bondförkylning som bröt ut i morse. I normala fall hade jag struntat i det och gått till mina åtaganden. Men i dessa tider skulle folk reagera på detta......Förkyld första gången på två år......

Fullmäktige igår. Allt för många kockar iblandade i ordningsläget. I huvudsak god stämning. Och demokrati och yttrandefrihet hänger ihop även om alla inte gillar allt som sägs. Hade förmånen att för fjärde gången dela ut Borgmästarmedaljen. Ett påhitt jag började med för fyra år sedan sedan jag upptäckte att kommunens utmärkelsesystem saknade just denna nisch. Lite grann av långt och enträget arbete i småländsk anda. Första priset till Mohammed på 4Krogar, så till Carin Högstedt&Eva-Britt Svensson, Anita och Bengt Albertsson och nu till Gösta Skoglund. 

Gösta är den mest jordnära och kunniga naturmänniska vi haft sedan Linné. Hårt arbete och handlingskraft har varit det viktiga. Det gället f ö alla pristagarna. 

Lunch med Gösta på 4Krogar och så medaljutdelning på kommunfullmäktige. En rörd 80-åring som välförtjänt fick ta emot detta pris. 


Lilla Jossan i Strandbjörket.

                                                      



Gösta och jag vid Växjösjön utanför 4Krogar. 


Moderatstämman börjar idag i Helsingborg. Vet ej hur många stämmor jag bevistat. Men ingen längtan sedan 10 år tillbaka. En stämma för ett parti är en del i det demokratiska ramverket. Men sen gör partiledningen som man vill. Det gäller alla partier och är nödvändigt med tanke på att det uppstår lägen så man måste kompromissa. 

Ulf A sågar Fredrik R i media i dessa dagar. Ingen hemlighet att jag delar Adelssons kritik. I media oxå i dessa dagar nyheter om att f d moderater lämnar m för sd. Kan avslöja att det går åt andra hållet oxå. Men det kommer väl ut när det är dags för det. Media skildrar nästan aldrig det egentliga skälet bakom en  del s k partibyten p g a den ganska artiga kultur som ändå finns. Ett starkt bidragande skäl till partibyten är att man anser sig dåligt behandlad av det parti man lämnar. Och de som byter parti har ju sällan varit de mest uppskattade i sitt parti. 

Jag ser fram emot att m blir en grön höger. Vad annat att konservera och bevara än Guds skapelse. Och där måste jag medge att där är inte sd på samma våglängd så länge som de framstår som s k klimatförnekare. En grön höger är något jag verkat för sedan 1973. Har 25 pärmar med klipp ur media sedan den tiden och framåt. Pappa och mamma samlade och klippte så länge de förmådde. 

För bara ett decennium sedan kom miljöfrågan sist på alla stämmor när alla ville åka hem och då det var ont om tid. Så är det inte nu. 


Bo Frank

20211020