fredag 30 april 2021

Krona eller klave? Och Klavreström....Grattis Kungen...

 

Det är en glädje när Rojalisten dyker ner i brevlådan idag samtidigt som H. M. Konung Carl XVI Gustaf fyller 75 år. Den kung som suttit längst på tronen i landet. 47 år är det väl. Och jag flaggar som alltid. Har mejlat hovet om ett grattis från Växjö kommun. 

Jag har varit rojalist så länge jag kan minnas. Kanske började det hela med kortleken. Är född med en kortlek i handen. Hjärter kung och spader dam, mina favoriter. Mitt hjärtas kung, sjöng Kerstin Dellert när Kungen fyllde 50. 

Mormor hade Svensk damtidning. Kungar, drottningar, prinsar och framför allt prinsessor i parti och minut. Utedass med Oscar II med familj på väggen. Inte ovanligt. Farmor som var fattigare än mormor fick läsa lästa  Året Runt och Allers. Där fick de kungliga tävla med Jackie Onassis, Lill-Babs och Siw Malmkvist. Jag lyssnade på björnen Baloo som sjöng Jag kungen är över alla här. Och kungar och drottningar har stått över allt och alla. Över mer eller mindre korrupta politiker som varit folkvalda.  För Sverige  i tiden, blev kungens valspråk som han förvaltat väl. Idag har vi en kungafamilj i tiden. Som jobbar och sliter. Hämtar och lämnar på dagis och skola. Som är som många av oss som inte är kungliga. Och vet mycket om hur folk har det genom oändliga besök i allt från slott till koja. 

Mitt ideologiska vaccin mot republikaner och andra jantemänniskor kom då jag som 15-åring läste Onkel H:s hädelser. Ni kan läsa själva. Jag berördes illa av Torekovkompromissen 1971 - som 16-åring -  då högern sålde ut delar av kungens makt för att " rädda monarkin". Kanske var det rätt. Vem vet. Monarkin i vårt land har aldrig varit så stark som idag. Kungens, drottningens och hela familjens förtjänst. För Sverige i tiden. 

Har träffat Kungen vid minst sju tillfällen, tror jag. Tre gånger på s k Kungamiddagar på slottet. Det var fint. Första gången som nyvald riksdagsledamot. Och så när kungen fyllde 50 år. Och en gång senare. Och i Växjö, fyra gånger är det nog. När kungen fyllde 50 var det stor konsert på Globen. Kungens favorit Stevie Wonder medverkade som överraskning. Det var stort. 

Jag känner inte Kungen. Men Kungen är  utan tvekan otroligt påläst inför alla besök och enkel att samtala med. Och en person som man definitivt skulle vilja ta en after work med. Kungen gör det absolut bästa inom ramen för den s k Torekovkompromissen. Ja, han är min Kung. Och skall man grotta ner sig i psykologi, få manliga förebilder under sin uppväxt. Men prins Bertil fanns väl där. Kommer ihåg prins Bertil på min första Kungamiddag. Han gick runt och bytte några ord med personer som han nog såg var lite osäkra vid fördrinken. Det är lite stelt det här sa han, innan middagen. Men det blir grogg och mingel efter maten. Och det blev det. Och man bjöds på rökverk inne i salongen så sent som 1991. Vid ett tillfälle i Växjö bröt mexikanska solen mot allt etikett. Hon gick resolut fram till kungen och drottningen för att påminna dem om de hade träffats i Mexico för många år sedan....Men de är ju vana att hantera allt och alla......

Det om det. 


Spelade bondtolva med mormor när jag var fem. Och svälta räv.  Femkort, skitgubbe senare. Vist, poker. bridge och diverse annat. O klädpoker har man väl glömt bort. Men det var ju inte med familjen.....


Gunnar Unger. Man med bildning och resning. Bl a ledarskribent på SvD. Och ansåg DN som "ryskt" redan då. 






 







Då var detta med Kungen klart. Och då går vi över till Klavreström. En av de vackraste orterna i vårt län. Ett f d brukssamhälle. Inklämt mellan Änghultasjön och Norrsjön. 
Fina byggnader i ett öppet landskap. Skogen på lite avstånd. 


Vackert hus som bebos av en konstnär. Det syns. Hela trädgården ett vackert konstverk.


Dämmet nyupprustat, men en del återstår.

Bostad vid Änghultasjön. Känd politiker bor där.



Smalspåret passerade på vägen till Västervik. Gamla stationen bakom den lilla perrongen. Behöver rustas upp. Skulle kunna bli fint. Norrsjön ett stenkast bort. En raksträcka bort till Norrhult.

Banvallen bort mot Norrhult kantas av glada installationer. Så fint att se. Synd bara att fiskodlingshusen ser så skräpiga ut. 


Gamla fina herrgården som byggdes av bergsrådet Aschan. Kom sedan under lång tid i familjen Ekströmers ägo. Numrera bl a hembygdsmuseum och en del andra byggnader också. 

Långa promenader i söndags. Och i skogen. En härlig lunch hos goda vänner i Skruv som kan allt inom det mesta. Och älgfärsbiffar med maffig sås slår det mesta. 

Nu väntar jag in att klockan skall bli 8. Då skall flaggan upp.

PS Vad är då klave? Frånsidan på ett mynt som den håller på som inte är rojalist vid slantsingling. Men också ett mätinstrument. Och ett boskapsredskap. DS

Bo Frank
Växjö 20210430