torsdag 1 oktober 2020

I elktronisk armboja

Det putar. Blodtrycksmanschett. Dosan på ryggen, slangen på magen och manschetten på andra armen. Hade en sådan apparat på mig ett dygn. Inga problem. Den blåste upp sig varje timme, en eller två gånger. Skall väl vara till för att få rätt piller vid rätt tillfälle. Såg mätningen idag på vårdcentralen. Här har jag 159. Och på natten ner mot 95. 

Avtackar landshövdingen Maria Arnholm som var lysande på vårt Rotarymöte idag på morgonen. Skulle inte skriva det. Har upplevt 10 av 46 landshövdingar i länet.  Många mycket bra. En med extremt låg  närvaro på jobbet.  Flertalet kvinnor de sista 45 åren. De var de bästa. Gillade dock Wickbom och en av dem som jag funkade bäst ihop med. Vi har haft tur i länet. Maria Arnholm är bra. Och av en tillfällighet tittade Kristina Alsér in en stund. 

Har för mycket ledig tid. Trots fler och fler möten, promenader och läsning. Fördjupar mig igen i Albert Engströms kontakter med Strindberg. 

Konstaterar att media tar in färdiga pressmeddelanden ofta. Rakt av. Utan att reflektera över om något fattas. Och ofta dåligt uppkollade. Förr gick journalister omkring och pratade med folk. Och det blev nyheter. Idag bestäms allt oftare via redaktionsmöten vad som skall bli nyheter. Säger f d journalister till mig. 
Har skrivit svar till de faktaresistenta ungdomarna som fredags strejkar. Till SmP. Flygets utsläpp i Växjö är näst intill försumbara och ungdomarna får det att framstå som en skillnad mellan liv och död. 
Får se om min artikel kommer in. Utgår ifrån det eftersom jag numera bara belastar tidningen med något bidrag per år. Men har fått en del censurerat som handlar om invandring. 

Snart skall moskébygget upp i byggnadsnämnden. Och det förtjänas att säga att en byggnadsnämnd dessvärre inte kan säga nej till detta om det ligger inom ramen för en fastställd detaljplan. 

Allt mer ointresserad av rikspolitiken. Och jag förväntas inte lägga mig i den lokala politiken. Inte offentligt. Och har man slutat som kommunalråd för att man bl a anser att någon Annan gör det bättre. Då är det som det är. Mitt samhällsengagemang finns kvar och kanaliseras på olika sätt. En del i det tysta. 

Kanske weekend till Göteborg. 

Och tack till Ingemar Swalander för fotot. 

Bo Frank
Växjö 20201001

Oj, redan oktober. Trots att jag tror mig vara åtminstone vara lokal Beatlesexpert kan jag inte datera fotot på min väggalmanacka. Gissar på 1965.