tisdag 12 maj 2020

Borgmästarna klara

Så har "gubbarna" plockats ner från konsthallen och förts till " sista vilan"? Magasin någonstans. Spelade in en snutt där jag berättar om dessa företrädare. Finns på nätet tror jag. Men tänker för säkerhets skull också sätta några minnesord på pränt för eftervärlden. Minnesord blir det bara för de företrädare jag minns och har haft någon relation till. Och det är ju alla från Lücklig och framåt.

Före 1970 kallades kommunfullmäktiges ordförande för stadsfullmäktiges ordförande. Och kommunstyrelsens ordförande för drätselkammarens ordförande. Den förste heltidsanställde ordförande i drätselkammaren kom 1962. Och efter kommunsammanslagningen 1971 ökade antalet hel - och deltidsanställda och arvoderade politiker.


Den "mesta" politikern i det moderna Växjö var Georg Lücklig. Överläraren och skoldirektören. Lücklig var ordförande i drätselkammaren mellan 1940 och 1955. Och ordförande i stadsfullmäktige 1960 - 1967. Växjös stora pamp - fram till undertecknad. Och vi är de enda som gått ifrån att vara ordförande i kommunstyrelsen till att bli ordförande i fullmäktige.
Under decennier var det Lücklig (s ) och högermannen Carl Petri som utvecklade Växjö till en modern stad och hängde av jämförbara städer. Under Lückligs styre etablerades stora industrier. Det planerades för en universitetsfilial och hela Teleborg köptes in. På äldre dagar läste Lücklig på den universitetsfilial han själv lade grunden till. Träffade honom som mycket ung politiker. Jodå. Han var en pamp. Kort i rocken men beslutsför som få. Inte populärt inom s när han och Petri gjorde upp i slutna rum. En gång anställde han omtalad skolmåltidschef efter två minuters intervju på stationen i Alvesta. Ulla Malmgren. Denna rejäla skånska berättade att hon jobbat som köksa för rallare i Norrland. Det räckte. Det är mitt favoritproträtt. En arbetets hjälte i skoldirektörens skepnad. Han darrade inte på manschetten och höll klubban fast i handen. Och lyssnade inte på allt dravel som sas på s- gruppens möten. Det var förresten Carl-Olof Bengtsson som ordnade möte mellan mig och Lücklig på 70-talet.

Foto Anders Bergön

Ingvar Dominique. Ordförande i stadsfullmäkige/kommunfullmäktige mellan 1968 - 1982. Optikermästare. Moderat. Var med i alla " gillen" som fanns. Kultur och friluftsmänniska. Tog initiativ till musikskolan. På den tiden var Högerpartiet kulturpartiet nummer ett. La första motionen om konserthus i Växjö. Ingvar var korrekt. Påläst. Egenhändigt bildad. Ett föredöme som samhällsmedborgare. Beläst. Korrekt. Välklädd. Vet inte varför vi inte kom överens. Beror nog på att jag i helskägg, axellångt hår och Växjös första miljömupp ville ställa till det inom moderaterna. Hade varit trevligt att få verka tillsammans idag.  Fick däremot full support av min företrädare som kommunalråd, Martin Ekdahl. Vi var båda intresserade av människor och böcker. Vi socionomutbildningen gemensamt.

Foto Anders Bergön

Ragnar Munter. Min granne på Mörners väg 54, min historielärare. Den ende centerpartisten från staden på den tiden. Lågmäld, underfundig och bildad. Ordförande mellan 1982 - 1988. Kan det stämma? Tar som alltid allt jag skriver och säger från minnet. Har aldrig i hela mitt liv förberett ett tal. Ragnar var alltid trevlig. Omtyckt. Kunde det mesta om det mesta. Friluftsmänniska. Ragnar var välklädd och mån om sitt yttre utan att vara snobb. På den tiden såg inte politiker ut som de kom från potatislandet. Vi hade en underbar månad tillsammans sommaren 1988 då vi åkte runt med våra respektive och Växjöskolornas musikkår i Minnesota. I en gul skolbuss utan AC i 40 graders värme. Vi såg live Don McLean sjunga live sin American Pie  på bayfront i Duluth 4 juli och fick träffa DM.
Ragnar älskade livet och livet med sin unga hustru.

Foto Anders Bergön

Rune Rydén. Har döpt en buss efter honom. Folkpartiet. Ordförande 1992-1994.  Sveriges meste historieberättare. Kort tid i riksdagen och som kommunalråd på halvtid. ICA-handlare. Den största sportnörd jag träffat. Lika dålig på att läsa kommunala handlingar som jag. Det hördes hur kuvertet öppnades under sammanträdet. Sällskapsmänniska. När alla andra var trötta och ville gå hem efter våra extremt långa pokerseanser ( söndag 15 till måndag 03) efter mycket visky och rökande. Då sa Rune, skall vi inte ta en runda till. Jag satt i skolstyrelsen med hans hustru Ingrid. Och hamnade som granne med hans andra fru Inga-Lill på Norrgatan. Rune var en av medlemmarna i K6. Kulturföreningen K6. Vår pokerklubb under decennier. Kommunalråd och f d kommunalråd.  De andra medlemmarna var Sven-Åke Andersson, Martin Ekdahl, Gunnar Elm, Carl-Olof Bengtsson och jag själv. Se Rune! Triss i ess eller bluff? Rune Rydén var Öster. Östers IF.



Åke Eriksson. 1989 -1991 och 1995 - 2005. Förste ombudsman i hyresgästföreningen. Gode Gud vilken glad gamäng. Bra på att hålla i klubban, skapade trivsel  - men resolut. Åke, allmänbildad och extremt musikintresserad. Och väldigt kunnig. Vi har också rest tillsammans en hel del. Med respektive. Åke var bra på att representera Växjö. Hade som Rune alltid något uppmuntrande att berätta. Ende ordföranden som förärats två porträtt av skäl som jag inte går in på. När sena representationsmiddagar drog sig mot slutet skulle Åke alltid sjunga något från någon operett. När man ser Åke har han alltid något vänligt att säga. Skulle jag tvingas byta ut någon i mitt nuvarande presidium som jag f ö gillar starkt och var tvungen att välja en sosse - då skulle det bli Åke. Men den tiden är väl förbi! Eller?

Foto Anders Bergön

Nils Posse. Moderat. 2006 - 2013. Kanske Växjös mest representativa ordförande i fullmäktige. Greve, lantmästare f d servitör på Stadshotellet. Inte rädd för skit under naglarna. Införde Borgmästareämbetet i Växjö via en speciell förordning som KF tog - vänsterpartierna emot om jag minns rätt. Kenneth och Agneta Grahn på Axel Ohlsson skänkte en borgmästarekedja till kommunen/borgmästaren. Nils gjorde ett bra jobb. Glimten i ögat. Kunde ta folk. Inte medias favorit att vara godsägare, greve och moderat. Bara den kombinationen suspekt för många. Mer påpassad än andra.  Jag känner Nils som en rakryggad och uppriktig person. Omtänksam.  Har vårdat en släktklenod. Bergkvara. Lakersfantast. Också vi har haft härliga stunder med Nils och Ulrica.  Och med Åke och Kerstin. Genuina människor som inte vänder kappan efter vinden.

.
Foto Anders Bergön

Benny Johansson. 2013 - 2016. Kompanichef på grannkompaniet på I11. Överstelöjtnant. Mästare i tyngdlyftning. Domare på 5 ? OS. Satt som domare på London OS då James Bond flög in med drottningen och Paul McCartney avslutade invigningen. Skogsägare. Bleking från början. Lätt att ha att göra med. Extremt vital. Organisationstalang utan dess like. Vår bästa valgeneral någonsin. Benny har alltid varit lösningsorienterad. Svarta boken. Noggrann. Samtal kunde inledas med; jag vill vara återrapportera. Benny är ett naturbarn inom politiken. Kom in på äldre dagar. Fick han ett uppdrag genomförde han det utan ideologiska skygglappar. Extrem förmåga att ta till sig nya ansvarsområden och fixa det. Lätt att få folk med sig. Utan kommando. Dessutom. Pondus.


Foto Anders Bergön

Man kan tycka vad man vill om dessa porträtt. Men jag anser att själen hos respektive borgmästare fångas på något sätt. Som jag upplevde dem.


Har givetvis inte vågat berätta det som skulle intressera de flesta.

Bo Frank. 2016 - 2024? Om vår Herre, partiet, väljarna och hälsan vill vore det trevligt att få två år till på nästa mandatperiod. Och gå medan man eventuellt är på toppen. Fyller 70 då.  Mitt bästa politiska beslut var att sluta som kommunalråd när det var som bäst.

Kommer säkert en dam som efterträder mig....

Porträtt? Finns det pengar kvar? Några har väl kommit in till konsthallen. Har bara sett ett ännu.

Så. Porträtterna. Kunde dra denna favoritdikt av Anna Maria Lenngren i sömnen som gymnasist.

Tack till den alltid lika kreativa Filippa de Vos för att ha försett mig med dessa bilder.




Bo Frank
Växjö 20200512/13