fredag 25 januari 2019

Snekkersten nästa?

Fredag. Gått i godan ro på stan sen em när hustrun kom från skolan. Konsum Oxtorget och Systembolaget. Trevlig personal på båda ställena.

Veckan som gått? Lärt mig mycket nytt, träffat spännande människor och förhoppningsvis gjort några avtryck.

I stort sett hela onsdagen på styrelseutbildning på VEAB/Wexnet.

Hade mina utländska investerare där jag fick skryta ohämmat om Växjö på WTC. Nordic Horazon. Milda Darguzaité är CEO och har inte träffat henne sedan 1995 då vi var vänfamilj till litauiska studenter.......De ungdomar jag träffade då i olika sammanhang är ministrar, toppar inom EU och inom politik och förvaltning. Litauiska ungdomar är nog de smartaste jag träffat under årens lopp. Vilket driv....

Hade bra uppbackning från ett team från kommunen. Anna Sjödal, Paul Herbertsson och Gunilla Friman. Avlastar Anna Tenje genom att ta en del. Hade varit glad om jag haft samma förmån under de åren det var som jobbigast. Med avlastning.

Hela torsdagen. Höll ihop och modererade utbildningsdag för nya förtroendevalda i Växjö. Nästan 100 pers på Statt och högt tempo. 25 personer var föredragshållare. Anna Tenje pratade om ekonomi och budget.

Idag. Slapp dag. Styrelsemöte med Wexnet på förmiddagen. Min vice ordförande är Lessebos ( Nord-Koreas) nye ledare Lars Altgård. En mycket sympatisk person.

Jaha. En vecka till. Fullt upp i helgen. Hänger på stan från förmiddag till midnatt. Kulturnatt. Växjö är fantastiskt. Men inte Sverige.

Beroende på familjeskäl av olika slag och ansvar mot de medborgare som röstat på mig. Hur länge går det att bo kvar?  Vi tittar på bostäder runt Snekkersten. Gammalt fiskeläge och en stadsdel i Helsingör.

Där finns en station på slingan mellan  Växjö och Helsingör, nära till Kastrup, Louisiana och havet. Danmark tar tag i de problem som Sverige inte vill kännas vid. Danska politiker är mer lyhörda inför sina väljare.

Nu är i alla fall stället i Blekinge äntligen avvecklat. Ett steg på vägen.


Man blir ändå lyrisk över det mesta i Växjö. Bara programmet om kulturnatten vittnar om detta. Och Växjöborna är fantastiska. Jag slits av motsträviga känslor.

Visst låter bara namnet Snekkersten fantastiskt. Varje gång jag passerat under hela mitt liv så har jag smakat på namnet. Det doftar hav, gemyt, småskalighet och lite romantik.....

Växjö 20190125


Bo Frank