lördag 1 december 2018

Halvvägs till himlen......5 hjerter " En flabet ung kneakt"

Vi laddar upp inför konserten med Paul McCartney. Min lilla mexikanska sol och hennes dotter Carolina. Vet inte hur många gånger jag sett Paul McCartney. Men aldrig besviken. Väldens störste artist/låtskrivare genom tiderna. Och ingen kan komma i kapp honom/Beatles. Hur klär man sig inför en sådan konsert. 

Givetvis i keps och den senaste turnéT-shirten. ( Inget jäkla kort blev bra på mig denna kväll)



Men så här. Natten innan måste man komma i form. Man sover bäst, om man någon gång har pyjamas, i en Beatlespyjamas. 


Man måste förbereda sig ordentligt. Nystrukna kalsingar. Och nya strumpor som jag fick av Åsa och Calle Geijer som var med oss på konserten. 

Man måste ha de värdefulla konsertbiljetterna i en Beatlesplånbok. Har detta motiv på T-Shirt, mugg, kuddöverdrag, kopp, poster och vykort och en del annat. Mitt favoritmotiv.

Tar det på detta sätt eftersom ni inte vill se mig i dessa intima plagg. Men jag hade dem!!!
¨

Det var det. Om outfiten.

Kom i alldeles för god tid till Royal Arena. Bradålig arena. Såg otroliga ELO där i september.

20.32 kommer Paul och bandet in. Nästan tre timmars konsert. Inte som svenska , trötta 20-åringar i konserthuset som måste dricka vatten och pusta efter varje kort låt. Inte en paus. Inte av scenen. Inget vatten. Däremot tog han av sig snygga kavajen efter 28 minuter. Kavlade upp de vita skjortärmarna. Samma skjorta som Sven-Bertil? Va fn köper man en slik ting?? Skulle ge åtskilligt för en sådan vit skjorta.

A Hard Days Night. Drog igång, det blev bara bättre och bättre. Artig. Lite berättande utan att förlora sig. Lite danska på en lapp. Artig. Bara fullsatt! 16000. Liten arena för honom. Kass arena. Små bildskärmar och branta trappsteg. Ljudet OK. Mästerlig på akustiskt gitarr, mandolin, ukulele, olika pianon och olika gitarrer.

36 låtar. Alla Lennon&McCartney och Pauls egna, nytt, gammalt och blandat. Allt bra. Live And Let Die. For the Benefit of Mr Kite. Back in the USSR. I`ve just seen a face. Och den mest politiska låten han gjort. Blackbird. Att dessa 76 år gamla fingrar funkar så bra på strängar och tangenter.

Paul artig. Japanska. Hyllade ett japanskt par som åker på alla konserter jorden runt och som står längst fram. Mr Nice Guy. Känner mig vara vid dessa tillfällen som en blandning av vinnare och förlorare. Sir Paul är väl den enda personen jag skulle vilja äta middag med, förutom Jesus,  som är den ende som också har fler träffar på nätet.

Fick bara kass bilder. Här är dock en.
Är detta sista gången jag ser sir Paul. Han har avgjort mer kondition än vad jag har!

Detta var fredag/lördag morgon. Igår. Tågen funkade hem till hotellet i Malmö. Bara det.

Vad skriver kulturskribenter? Finns idioter där också som skall hata det bästa. För att göra sig själva märkvärdiga. Väljer att citera Politiken. " 5 hjerter ( av fem ) Paul McCartney sang rock´n´roll som en flabet ung knaegt".

Glad och lycklig.¨

Mamma på middag hemma i kväll.

I morgon bitti till Stockholm för muséer, teater och annat. Möte i Stockholm måndag. Måndag kväll moderatnomineringsmötejulmötejulmiddag på Gransholm. Om Vår Herre, SJ och Trafikverket vill.

Min lilla hustru barnvakt i Lund. Nu sätta adventspynt och förbereda middag.


Växjö 20181201

Bo Frank