torsdag 1 mars 2018

Polisinsatser, sd - får väl kritik för detta!!

10  byggnadsarbetare gripna. Av polisen i Växjö. Bloggade om detta redan för 10 dagar sedan. Alltid först ute.

Gjorde att skolbesök idag. Väldigt imponerad över vad jag så och hörde. Dedikerade lärare, lugn stämning, inga mobiltelefoner. Gick runt på skolan. Ett lärande klimat. Hade gärna haft barnbarn på denna skola!!!

Man vittnade dock om att det var trötta elever efter lunch. Vegetariskt, tre till fyra dagar i veckan. Stort matsvinn. Eleverna äter inte maten och jag uppfattade inte de elever jag hörde som bortskämda gnällbarn. Gillade matte och alla ämnen.

Elever, lärare och en chef hade samma uppfattning. Normalt sett bryr jag mig inte om gnäll på maten. Det har så varit i alla år. Och själv har jag fått lära mig att äta allt. Alltid. Och skulle jag bestämma skulle levergryta och stekt strömming vara basmat! Lite tillspetsat.

Kom hem. Ringde runt till vänner/lärare på andra skolor och fick delvis samma bild. Dock ej på högstadium och gymnasium. Får höra om stor matsvinn.

Skall vi lägga mycket pengar på skolmat är det väl bra att maten går i elevens magar och inte i soptunnan. Hade kanske inte skrivit detta inlägg som kommunalråd. Men även jag måste få kunna lyfta saker som jag ser.  Kanske bättre med mätta barn i på låg- och mellan som får köttbullar, lasagne på riktigt köttfärs etc. Och salladsbord. Jag tillhör dem, som alla vet som gärna har MEETFREE MONDAY enligt Sir Paul McCartney. Men det kanske inte skall vara många måndagar varje vecka för växande barn.  Och. Det handlar inte om pengar.

Ledsen över att höra om det som hänt i Sävsjö. Var finns det starka samhället med världens näst högsta skattetryck!??? Jag uppmärksammar detta först av alla. Hade detta skett kring Stockholm hade det varit nyheter. Trump, LOOK AT SWEDEN. Det finns anledning att kritisera en ny polisorganisation där växeln snart ligger i Pakistan! SOS dömdes ut med en växel i Sverige. Påpekade detta först av alla detta. Och får rätt igen.

Så länge jag finns kommer jag att lyfta både bra och dåliga saker i Växjö. Växjö är i mycket bäst i världen, men även solen har sina fläckar!

Stod tre timmar på mässa idag på Fort Knox Arena. Inga böneupprop, tack. Tack för att du backar upp din efterträdare, var ett vanligt omdöme.

Mycket talar för att alla sd:s platser i fullmäktige intas av  s k vildar. Dock kommer några ledamöter att ansluta sig till andra partier.

Växjös mest underskattade restaurang. Tandoori City på Bäckgatan. Mycket bra.

Grattis till Susanna Rydén, orkesterchef i Musica Vitae som ny blir chef i Musik i Syd.

Och man måste bara häpna över Åza Brennanders driv! Kör på!

Det är bara inte elände i denna värld. Ta bara alla pensionärsföreningar som sliter och jobbar i Växjö.
Och alla som sliter i föreningslivet!

Danmark är ett föredöme med flyktingpolitiken.

Och gynna Joels ost i Bländapassagen för att ha denna butik kvar! Köp, köp, köp!

Media letar som alltid stöd för de uppfattningar som man bestämt sig för. Besynnerligt att en statsvetare vid LNU  redan nu vet utgången av en tillståndsprocess som inte har med grundlagen att göra. Böneutrop, NEJ TACK!








Bo Frank
Växjö 20180301