onsdag 28 februari 2018

Ny Säpochef - s tvingades backa - senaste nytt - s går på pumpen

Såg rubriken i SmP häromdagen. Vi säljer för att bygga. Tänkte att Blågröna i Växjö tagit ännu ett initiativ. Nej, det var s i Älmhult som skrev en debattartikel. Över allt där s har makten i landet gör man samma sak, med samma motivering. Men s i Växjö anser att allt skall ägas av kommunen!
Var glad och överväldigad över att det var fullt hus i församlingshemmet i Ingelstad när jag hade Beatleskväll.

Grattade Malin Lauber till nya jobbet. Något bekymrad dock att jag fick ett autosvar till

att börja med att " jag läser bara mina mejl sporadisk". Ingen bra start. Själv svarade jag på alla mejl alla dagar under 25 års tid.

Anna Tenje visar på ett smart sätt på sin närvaro även när hon inte finns på rummet. Se bild!



God stämning på kommunfullmäktige igår. Dock besynnerligt att det inte ens blev en notis i media om sd:s motion om att förbjuda tiggeri. Tror dock att den moderata lösningen om ett nationellt tiggeriförbud är bättre än att man skall " tröska" detta i lokala ordningsstadgor där det juridiska läget är mycket oklart.

Idag sitter jag på Regionfullmäktige. Helt annan stämning. Ärenden förhalas, bakslag i förvaltningsdomstolen för att ordföranden vägrade ta upp moderata yrkande till behandling. I början på mandatperioden skulle alla handlingar till sammanträdena med regionstyrelsens arbetsutskott hemlighållas. S blev överkörda och tvingades ge sig. Nu finns det en motion om att ledamöter skall kunna kommentera de svar man får på frågestunden. Så är det i Växjö kommunen där det är stor generositet med detta. Och samma sak i riksdagen. På min fråga idag om detta ( som jag inte fick kommentera) sa ordföranden i fullmäktige blankt nej) Ordföranden i regionstyrelsen, Anna Fransson sa att så har vi aldrig gjort tidigare, men att det kanske går att ändra. Jag förstår bara inte vad som är så svårt i Region Kronoberg.

S TVINGADES DOCK ATT BACKA. I frågan om ökad självständighet för Ljungby lasarett. Detta sedan man upptäckt att man höll på att förlora omröstningen.

Även i frågan om regionen skulle delta i en mässa för funktionshindrade gick sossarna på pumpen. Mässan alternerar mellan städer i Sverige. Regioner i hela Sverige delar och värdkommuner. S i regionen sa nej till 50 000 kronor och deltagande. Men blev nedröstade. Bara s argumenterade emot. Man skämde ut sig ordentligt. Katastrofalt ledarskap att man utsätter sig för detta gång på gång. Ordförande räddade s och klubbade på moderaternas/alliansens förslag och därmed slapp man rösträkning. Tveksamt om man ens fått med sig de egna!

Höll dock med Anna Fransson att det inte är regionens revisorers uppgift att fråga chefer om man har rätt budget. Är man chef är budgeten alltid rätt, eller lämnar man. Precis som i ett företag. Nån j v l ordning får det vara!

I kväll studiebesök på Radio Kronoberg med moderaterna. Kanske går med min mexikanska sol på Lokal efteråt.

I morgon Rotary frukostmöte. Så skolbesök. Lunchmöte med en av Växjös största profiler som dessvärre flyttar till Kalifornien. På eftermiddagen står jag med moderata seniorer på Seniormässan. Och på kvällen är det möte med bostadsberedningen. På fredag nya skolbesök.

Det är kallt ute. Hoppas att det går ut över mördarsniglarna. En och annan klagar på elpriser. Sverige har lägst elpriser i Europa. I Danmark är kostnaderna mer än 100% högre!

Men den globala uppvärmningen fortsätter. Ser att en moderat riksdagsledamot besökt konferens för klimatförnekare. Kanske inte den vassaste kniven i lådan.


Har träffat den nye Säpochefen och hade gärna sett honom som rikspolischef. Klas Friberg ingjuter stort förtroende. Hoppas jag har rätt.

Hittade en bok på  Skivan och Boken. Ett mysställe i Växjö. Handla, stöd dem, köp, köp, köp. Häggs Strindbergbiografi. En fet biografi om Paul McCartney finns också till vrakpris. Sånt borde inte reas.

Växjö 20180228


Bo Frank