torsdag 19 oktober 2017

Stadshuset - 40 år och 80 år!

"Så fatta all sanning och våga all rätt och bilda det sköna med glädje" . Strof från Tegnérs dikt Det eviga.


Sossarna i Växjö var med om att ge ett arkitektuppdrag som har lett fram till det förslag som fullmäktige skall besluta om på nästa möte. Men nu kör man ren och skär populism. Man vill ha stadshuset/stationen, men vill att Blågröna skall ta det initiala missnöjet. Man kommer att rösta nej oavsett hur underlaget ser ut!


Det blir aldrig billigare att vänta. Nuvarande kommunhuset är ett råttbo som kostar mer att rusta upp än att bygga nytt om man tar i beaktande att det blir en rejäl summa till kommunen när man säljer kvarteret för bostäder. Ett kommunhus och en station kan inte ligga i Araby. Utan stadshus, ingen ny station. Nuvarande korvkiosk till station är hemsk och borde ersatts för länge sedan.


Jag bläddrar bland gamla tidningsklipp. Stark insändaropinion mot flygplatsen. Vem vill ta bort den? Stark opinion mot Tipshallen. Vem vill ta bort den? Stark opinion mot konserthuset. Vem vill avvara detta hus? Stark opinion mot Arenastaden. Vem vill ta bort Arenastaden? Växjö har aldrig haft ett stadshus. Nuvarande kontor byggdes för SJ när kommunen hade en tredjedel av det invånarantal vi har idag.


Jag besitter viss ekonomisk trovärdighet. Under alla " mina år" har kommun gjort överskott och samtidigt minskat beskattningen av medborgarna. Jag skulle inte vara för detta projekt om jag inte ansåg att detta är till fördel för alla medborgare oavsett om man bor i Lammhult eller i Växjö. En modern universitetsstad måste ha en anständig station. Nu.


Jag är bombsäker på att om man gjorde en opinionsanalys två år efter stationsområdet inklusive stadshus/statíon är klart skulle en klar majoritet säga; detta blev bra. Varför är inte Växjö som andra jämförbara städer? Vi har åkt ifrån dem. Vi har vågat. Skillnaden nu är att den gamla generationens socialdemokratiska samhällsbyggare i Växjö tycks ha försvunnit.


Trots årets längsta fullmäktige i tisdags så har vi aldrig haft så effektiva möten. Målet kan inte vara att strypa demokratin/debatten, men gärna effektiva möten. Och i detta anser jag att såväl majoritet som opposition tar sitt ansvar.


Har nu under två dagar haft presidiekollegor från Kalmar, Karlskrona, Halmstad och Kristianstad på besök i Växjö. Vi gjorde vår bästa med att bra program. Känner att de ser på oss med stor respekt. Och vi tar del av kloka synpunkter som de har.


Hade också glädjen idag på morgonen att sätta på mig borgmästarkedjan och hälsa 450 läkarsekreterare välkomna i konserthuset. En av dessa hette Morgan. 449
kvinnor. Kändes lite som ladies night.


Mamma på middag hemma i kväll. Kyrkomöte i morgon. Uppvaktar efter lunch Chefen som fyller jämnt. Anna Tenje. Ekot i Public Service/Vänster fyller 80 år. Public service anser:




Högre skatt är bättre än lägre.


Kommunal verksamhet är bättre än privat ( den egna programverksamheten är dock till stor del utlagd på privata bolag i avtal med sekretess)


Neutralitet är bättre än Nato.


Hög invandring är bättre än lägre.


Små inkomstskillnader än bättre än större.


Generösa bidrag är bättre än snåla.


Högerextrema är värre än västerextrema.


Höga biståndsanslag är bättre än lägre.


Ryska u-båtar är mera fake än att de funnits.


Listan kan göras lång. Jag har under större delen av mitt liv träffat media, läst media och varit en del av det offentliga. Jag vet. Det går inte att lura mig! Även jag har känt begränsningar av att inte kunna/våga hänga ut partiska journalister.


Standardsvaret från Public Service är att man är opartiska. Det om något är Fake News. Jag tror att vi måste ta denna diskussionen så vi inte hamnar i en USA-situation att halva befolkningen misstror media. Då är också Sverige illa ute.






På teater i morgon kväll. Bergman! Kan det bli bättre?


Och tar mina promenader. Bilder. Tobias Ardensjö mp och Nils Fransson lib väntar på att gå upp i takarstolen i fullmäktige. Lejonet på plats. Glada konferensdeltagare.


Läser att det skall bli byggstart 2018 för ny batterifabrik i Skellefteå. Grattis. Det tog 20 år med samma lagar att få igång ett bostadshus i gamla vattentornet i Växjö. Var är granskande media? En bråkdel av finansieringen uppges bara klar! Ser detta som en jättebluff!










Växjö 20171119


Bo Frank






s