tisdag 6 juni 2017

Vilken dag! Oj!

Gick runt sjöarna ensam vi 06.00 idag. Det var tomt i Linnéparken. Gjorde frukost till lilla frun. Brämhults nya juice med chili är för jäkla stark. Ont i magen. En enda stor och nervös väntan på att få ge oss iväg till Linnéparken. Trots att jag visste att jag borde kunna tala utan manuskript som alltid hade jag för säkerhets skull ett i fickan. För första gången. Vaknade i natt och drömde att jag kallat kulturpristagaren Hans Parment för Hans Permanent.


Så kom en glad Kung och en strålande Drottning. Hustrun och jag tog emot dem. Och en blomsterflicka. Wilma Jordevik. Utbringade leve för Deras Majistäter och höll mig till min tilldelade minut. Fösta gången i mitt liv som jag lytt en begäran/order/önskemål om tal. Det gick bra. Behövde inte dra fram min fusklapp och bara en mindre stakning. Småpratade med drottningen eftersom vi satt tillsammans. Bra program i Linnéparken. Oj va mycket människor. Som på en Östermatch på 60-talet.


Lunch på ett knallvarmt residens. Drottningen vid ena sidan och Kungen snett mitt emot. De var på strålande humör. Jag berättade vilken uppståndelse Pizza-besöket i Lessebo gett. Drottingen berättade att det var känt när de kom till Libanon i våras!! Och Kungen noterade att Pizzerian föreföll blågul när de körde förbi där idag. Trevliga samtal. En 20 timmars arbetsdag föreföll vara vardagsmat för Kungen och drottningen. En del andra intressanta samtalämnen som dock får stanna i minnet. God mat från PM och goda viner.


Till Utvandrarnas hus för att hålla tal för nya svenska medborgare. Kommunalråden Anna, Per och Oliver hjälpte mig och förste vice ordf Marie-Louise Gustavsson dela ut bordsstandar. Höll ett tal om att medborgarskap förpliktigar och är inte bara rättigheter. Och förklarade min syn på svenska kärnvärden. Många ville bli fotade med oss politiker. Varm stämning.


Hem och krängde av oss finkläderna. Hustrun var vacker som en dröm. I en linneklänning som hon köpt i Albanien.


Fick gäster vid 16. Gick runt sjön. Trerättersmiddag hemma på vår uteplats. Nu är jag ganska slut. Nöjd och stolt över Växjö kommun med Gunilla Friman som huvudansvarig för detta arrangemang. GF skulle kunna chefa på vilken post som helst. Så är det när man är f d ridtjej och haft en far som var polis!


Tacksam för alla Växjöbor som mött upp och gjort detta till en glad dag för många av oss. När vi kan koppla av sliter Kungen och Drottningen fortfarande på Skansen och på efterföljande fest.


Kungens tal idag om träbyggnad, universitet, miljö och annat var lysande och kunnigt. Förstod på bordssamtalet att Kungen behärskar många områden med stort kunnande och med glimten i ögat. Drottningen är ett socialt geni som stannade till här och var för att spontanhälsa och se människor.


Har träffat Kungen idag för sjunde gången sammanlagt. Han gör det bra. Är hyfsat nöjd med min insats idag.


Åker till Stockholm i morgon för mitt månadsmöte på SKL.


Är ännu en gång så stolt över Växjöborna. Sveriges bästa folkslag.


Bo Frank
Växjö 20170606