söndag 1 januari 2017

Gott Nytt År!

Jorden har feber. Varmaste nyårsafton på 150 år. Gräsbränder i Kalmar län. Rosor blommar på Öland. Ur led är tiden!

Jodå. Såg sälarna. Helt nära. Och örnar. Och systern gjorde den mest fantastiska nyårssupé. Hjortfilé. Och en sås som inte var av denna världen. Tog det lite väl lugnt idag på morgonen för att inte behöva riskera att bli stoppad för att blåsa. Säkerhetsmarginal. Ingen domkyrka på fm, men andra gåbortsaktiviteter. Och stryka en del i kväll. Drar till Gran Canaria i morgon. Stänger av mobilen ikväll för första gången på 25 år. Är inte chef längre. Bra nyårsbrev från Anna Tenje till alla med mejladress i kommunen. Skall försöka mig på konststycket att nu läsa mer skönlitterärt än dagstidningar. Blir bara halvdeppig av att läsa om allt elände.

Är tacksam för att det synes har varit ett ganska lugnt nyårsfirande i Växjö. Mina nyårslöften? Några för mig själv och något offentligt. Kommer inte att "tycka till" om något som har med politik att göra i Växjö förutom det som rör min roll som fullmäktigeordförande/borgmästare. Har dock redan satt rekord, tror jag. Inget fullmäktige som varit kommer att ha fler åhörare på nätet än det första fullmäktige i januari i år. Min och Per Schöldbergs idé att presentera det vinnande förslaget till stadshus/station live på fullmäktige. Varsågod att "hajpa" detta möte. Vet att det blir en härlig debatt kring om juryn gjort rätt eller inte. Och så skall det vara.

Har ofta fått frågan vad jag är mest stolt över i Växjö som jag varit med om. Skulle jag berätta om alla initiativ jag tagit så skulle det betraktas som skryt och inte alla skulle tro mig. Men jag har haft fingrarna i många syltburkar. Och allt som sticker ut och gjort mest skillnad har varit bra. Har dock hållit inne med en del " galna" idéer som hade gett internationell respons om de genomförts.

Det kommer att fortsätta att gå bra för Växjö. Vi har Sveriges bästa medborgare. Jag tror att nästan alla kan bidrag med något gott. Och det är slikt folk vi vill ha i Växjö! Eller hur? Alla som vill göra rätt för sig!

Jag har gjort förutspådd iakttagelse.  Antalet mejl till mig har minskar dramatiskt. Liksom antalet följare på bloggen.

Stänger ner nu på obestämd tid. Och återkommer när jag har något intressant att berätta som är förknippat med mina uppdrag som jag har kvar. De är faktsikt ganska många.....




Bo Frank
Växjö 20170101