lördag 14 maj 2016

Begravning

Rubriken syftar inte på SmP:s ändlösa reportage på temat Allt kommunen gör är fel. Jag åtar mig att hitta 100 forskare som pekar på hur viktigt citybranding är för att  bygga upp en identitet och skapa en story. Jag läser också att på måndag skall det ska det publiceras en intervju med mig som avslutning på denna serie artiklar. Det ytterst märkliga i detta sammanhanget är att intervjun skedde innan de inledande artiklarna publicerades varför jag inte haft en chans i världen att kunna förhålla mig till det som SmP skriver. Tycker du som läser detta att det är ett rimligt förhållningssätt? Det gör inte jag. Jag får på detta sätt inte bemöta vad som skrivits. Å andra sidan flera positiva reportage i SmP idag. Bl a om läget i Araby. Och det förmodligen inte helt enkelt att chefa en tidning och lägga kurs mellan det som är bra och det som är dåligt!


Rubriken syftar på Gunnar Hillerdals begravning som var igår. Och hela denna minnesstund var som Gunnar själv. Nydanande, gemytlig och med intellektuell skärpa. I Mariakyrkan gör arkitekturen alla delaktiga. Vare sig man vill eller inte.
På morgonen anställningsintervju med en sökande till tjänsten som kommunikationschef. Att Växjö är en attraktiv kommun att jobba i märks också på det stora antalet sökande från näringslivet till ledande befattningar. Växjö är i förhållande till antalet invånare en kommun som sticker ut i Sverige till 95% i positiv bemärkelse! Vi har tillsammans byggt staden under decennier. Vi ligger inte vid stambanan, eller vid någon av Europavägarna och vi ligger inte vid kusten. Trots detta är vi på topp.
Växjös nästintill enda och stora problem är bristen på poliser. Skulle vi ha än färre poliser skulle det bli än färre brott av det enkla skälet att färre poliser upptäcker färre brott! Och det blir väl uppenbart för allt fler att Sverige inte skall ha tiggare.










En dotter på god middag. Och nu helg igen. Med bara något offentligt åtagande.


Solrosinsamlingen går bra. Många m och mp bland givarna.




Växjö 20160514




Bo Frank