onsdag 20 april 2016

Terrorism, tiggeri och tillfälligheter.....

Vek för en gångs skull ner mig lite grann och bad om ersättare vid 18-tiden på fullmäktige igår. Lite yr och genomförkyld. Och har mycket jag måste klara ut denna vecka. Men det går ju dessvärre lika bra utan mig i fullmäktige, nästan i alla fall. S mår inte bra över att tvingas klaga på saker och ting i en kommun som går som tåget. Blågröna har starka företrädare. Och rätt hög klass på hela fullmäktige. Lite synd om Håkan Engdahl sd som inte har enda person i sin fullmäktigegrupp som säger något eller kommer med något förslag. Trots det skall sd behandlas med samma respekt som v. Och där har idéerna tagit slut för länge sedan.
Mp företrädare anklagas för att relativisera muslimsk fundamentalism. Jag har sett motsatsen hos mp i Växjö. Kan också se att Åsa Romson ibland gör samma fel som jag. Pratar snabbare än hon tänker! Skall bli intressant att se vad det kommer ut för nya ministrar. Hör på radio om en ledare för en muslimsk organisation i Sverige som kandiderar till mp:s partistyrelse och som vägrar hälsa på kvinnor. Borde vara kört för honom. Jag och min fru har känt oss skymfade när vi råkat ut för detta fenomen i offentliga sammahang.
Bokslutet på fullmäktige igår. Hann med en ärlig och sann skrytvals innan jag lämnade. Det går bra för Växjö. Elfte året i rad med positivt bokslut. De flesta kurvor går åt rätt håll! När s klagar på att förvärvsfrekvensen minskat något säger man inte ett ord om att det beror på många nyanlända med extremt låg utbildning. S blundar för fakta!


Ren tillfällighet. Väl hemma, program på P1 om George Martin. Tillfällighet?

En del samtal om tiggeri i Växjö. Igen. Många personer och inte minst äldre damer känner obehag av att kvinnor tränger sig på, upplevs som hotfulla och snokande. Min egen mor har råkat ut för detta. Sannolikt är det bästa sättet att stoppa tiggeriet att folk inte ger några pengar till tiggare! Fortsätter problemen att öka måste kommunen göra något. Vi måste alltid ta tag i det som medborgare upplever som problem. För många anser att politiker blundar för verkligheten. Ett fåtal kommuner i Sverige har upprättat platser för "tältläger". Konsekvensen är ökat tiggeri!


På au igår pratade  KS och Kultur- och fritid ihop oss om vårt förhållningssätt till Öster. Och avtalet. Och det kommer att ge sig. Vi utreder olika alternativ till skötsel. Plus och minus. Det kommer att komma ut något positivt av detta. Följt lilla frun till tåget sju i morse, läst i kapp. Långt reportage om livet i Tjernobyl. Och de stackars människor som bor där!!!




Åker bort några dagar för att prata om Växjö på olika ställen i Sverige. Min favoritsysselsättning. Att prata om Växjö. Och Beatles!


Nästa inlägg kommer sannolikt i morgon bitti från Halmstad. Nu iväg för att lyssna på lunchföredrag av vår ny biskop. Och så åker jag!


Bo Frank
Växjö 20160420