söndag 24 april 2016

Om hjältar - är du en hjälte?

Ömklig, hes och förkyld. Personer i min omgivning uppmuntrar och säger att om man får farsoten vid denna tiden på året kan det sitta i till midsommar. Vi har ett behov av hjältar. De flesta av oss. De flesta hjältar är för oss okända och finns i vardagen. Människor som gör gott över sin förmåga. Kommunanställda är hjältar. Om ni visste så många hjältar som fått matdistributionen att fungera trots allt. Duktiga chefer, bra medarbetare. Är impad och har mejlat ut detta. Delar av media fokuserar på att kommunen måste kasta mat - andra på att man fixade detta. Är glaset halvt tomt eller halvt fullt?
Har du ett rum att hyra ut eller så? Extremt skötsam ung man som skall jobba på skatteverket några månader i sommar från maj och framåt!?
Vi uppmärksammar dessa dagar Shakespeare, Cervantes och Karin Boye. Kom just från Uppsala. Alla dessa tillhör mina favoriter. SvD:s kulturdel är lysande. Också fin intervju med Adonis. Också i v finns det problem med kvinnor som känner sig motarbetade av islamska värderingar. Allt enligt media. Mördar- Anders tillhör inte den tyngsta litteraturen, men förnöjde min tågresa igår och fick mig att skratta högt! Tycket nog att bok nr 2 faktiskt var den bästa skrönan. I nr 4 kanske någon av huvudpersonerna går på en Östermatch!?? Och det gick ju bra igår. Aprilväder. Hagel. Yrväder. Kom att tänka på Carlsson i Hemsöborna som gjorde en entré denna tid på året. Idag? Kanske lite med budgettexter. Domkyrkan? Kurera mig. Mamma kommer på middag ikväll.
Såg lib:s nya symbol. Björklunds efterträdare, när det kan bli, kanske tar det ett steg till. De nya liberalerna. Fast jämfört med andra partier i Europa är de svenska partierna överlag rödare än sina kontinentala motsvarigheter.
Trump är också emot att en svart kvinna får pryda en 20-dollarsedel. Beundrar en hel del i USA:s konstitution. Att politiken inte har räckvidd över allt.


Inser att det trots allt blir en sväng till jobbet idag. För att röja i eventuella papper som dykt upp när jag varit borta. Du som har ett ledigt rum!? bo.frank@moderat.se  

PS Det visade sig att det var körmässa i domkyrkan. En njutbar och fin stund i vårt lands vackraste domkyrka. Tomt på jobbet. En person på kontaktcenter. Gick till Konsum för att köpa stora räkor mm. Tog en bra stund att gå hem. Så många trevliga Växjöbor. Utanför McDonalds två extremt artiga barn - en kille och en tjej - kanske 9 år som sålde 1 majblomman. Har svårt för majblommerörelsen men köpte vanlig blomma och bilblomma. För att de var så artiga. På Maxi i Ronneby förra helgen var det bara utländska barn som sålde majblommor. Lika artiga. Många av dessa ser f ö skola som något positivt, vill lära sig och respekterar lärare! Och fot- och munmålarna fick också sitt idag när det var dags att betala alla räkningar. Hustrun är också svag för dem. För alla som gör något! Pratade med Ingemar Nordström som gladde sig över Öster. Fick dåligt samvete då en kvinna frågade mig om min förkylning. Hade läst min blogg. En äldre moderat frågade varför jag är så snäll och undfallande mot mp i min blogg. Fick dra det igen. Att jag gillar en hel del - förutom att vi har olika uppfattningar om vapenexport, flyktingmottagande och nåt annat. Men det är ju inte frågor som avgörs av fullmäktige i Växjö. En dam klagade på att det inte städas lika bra på Växjöhem/Växjöbostäder. En dam sa att kommunen inte skall lägga pengar på danspalats! Alltid nyttigt att höra hur snacket går. Och det får jag höra. Kanske skulle skaffa en gråkappa? Någon som hänger med?

Läser i SmP att flyktingar visar sin tacksamet i Emmaboda genom att slå sönder en matsal. Borde vara lätt för Mirgationsverket att avgöra deras ärenden!


DS

Växjö 20160224


Bo Frank