söndag 27 december 2015

Araby igen och inflation i ord

God lunch hos god vän på Öland. Lämnade lilla mor hos min syster. Som sliter med djur, jobb och allt mellan himmel och jord. Precis som min far. Kan allt. Utom att färdigställa vårt barnboksprojekt.

Hustrun och jag åkte ensamma till Blekinge. Hade tänkt oss helkväll med framför brasan och TV:n, ensamma. Såg om pjäsernas pjäs. För femtioelfte gången. Dödssdansen. Såg den live med just Persbrandt och Endré. Och nu som då. Inte säkert att kända/namnkunniga skådespelare gör det bäst. Persbrandt var för mycket Persbrandt. Och Endré inte tillräckligt övertygande. Kanske har omdömet grumlats över att ha sett pjäsen så många gånger. Stilfull avslutning på Downton Abbey.

Och diverse samtal kring detta i Araby. Får dessvärre var sig skriva eller säga vad  jag egentligen tycket borde göras. Inte politiskt rumsrent. När jag hörde om att det även detta år vid samma tid stulits fyrverkerier visset jag vad det skulle barka hän. Ingen tvekan om att detta planerats. Och samhällets sårbarhet mot ligism visade sig än en gång.

Kallade redan igår kväll till möte om detta idag på kommunhuset  Körde upp från Blekinge i förtid, i snöyran idag på morgonen.
Inte roligt att läsa SmP:s hemsida med tanke på det som hänt i kommunen senaste dygnet. Vore polisen kommunal skulle det finns mer resurser!

Alla människor oavsett i vilken stadsdel man bor i skall ha rätt att känna trygghet i sitt boende och i sitt bostadsområde.

Jobbar del av dagen också i morgon.

Man får dock inte förmörkas allt för mycket. Minst 98,5% av medborgarna är ansvarstagande, sliter, jobbar,  utbildar sig och hjälper andra i föreningslivet.

Det har kommit lite snöyra idag. Men varje flinga benämns regelmässigt för snöoväder numera.



Bo Frank
Växjö 20151227