onsdag 21 oktober 2015

Stockholm - jag hemsöks

Kom att tänka på en gammal Claptonskiva. Disraeli Gears. Jag hemsöks av osannolika sammanträffanden. Benjamin Disraeli är en av få favoritpolitiker. Av många skäl. Och så kopplingen eller bristen på koppling till just Clapton. Eller bristen på. Clapton skulle på Hedenhös tid köpa en cykel med många växlar som hade ett konstigt utländskt namn tror jag. Som lät som Disraeliväxlar. Och i något rus!? fick det bli Disraeli Gears.

Benjamin Disraelis klassresa borde inte gå att göra. Och kanske den ende sittande statsminister/primiärminister/partiledare någonsin som försörjt sig på att skriva romaner/kärleksromaner. Har kanske Sveriges största privata samling av böcker av och om denne man.

Bra KF igår. Sossarna jämrar sig dock som om hela jorden går under för att 30 personer får möjlighet att köpa några av 13000 kommunala lägenheter. Alla som vill borde få äga! Man vinner inga val på att gnälla i tid och otid. Men de får gärna fortsätta. Ser ett blågrönt Växjö efter valet 2018!

Starkt av Lakers. Och Elisabeth Anderberg lovade slutspel. Det räcker för mig.
På styrelsemöte med klimatkommunerna i Stockholm idag. Köpte Tegnérs samlade brev på Emmaus.
Och en Simenon. Som jag förmodligen redan hade.

På moderat SKL-gruppmiddag ikväll. På hotellet var det många som satt i rullstol som checkade in. Blir glad i själen när jag ser hur vårt samhälle försöker vara till för alla. Det är ett mått på humanitet och etik.

Hoppas att DFF tar det ikväll. Fast skulle inte sponsorintäkterna öka med annat namn!?

Tar en fin höstpromenad på Söder. Ner till SKL-palatset på Hornsgatan.

Och längtar "hem" till hotellrummet för att fortsätta på en av mina 10 favoritförfattare. Alexander McCall, ännu en ny bok om The Nr 1 Ladies´ Detective Agency. Har bestämt mig för att åka till Botswana i närtid! Köp filmerna, läs böckerna. AM har skrivit en massa annat också. Bra litteratur. Mycket skotskt. Vardagsfilosofiskt, spänning och lärorikt. Tror att man blir en bättre människa av att läsa McCall Smith.

Tack för att du orkat igenom ännu en dag i min dagbok!

Bo Frank
Stockholm 20151021