onsdag 16 september 2015

Till Palestina

Intensiv vecka. Tisdagar är den stora sammanträdesdagen. Det gick bra igår. Hela vägen. Stor majoritetet för att bilda bostadsrätter i fullmäktige. Sex partier för och två emot. Att det skall vara så svårt för sossar att acceptera att folk vill äga sin bostad. På Hedenhös tid var man för egna hem. Oliver är oslagbar i fullmäktige. Tekniskt sett den skickligaste av oss alla. Ansvarstagande. Men vi har som sagt olika uppfattningar om flyktingpolitiken. Men upplever att vi lyssnar på varandra. Vi speglar Sverige utan att det blir fel. Lång intervju under KF av Dagens Samhälle. Höghastighetsjärnvägen!

Kom hem efter KF. Stopp i avloppet för tredje gången på ett år. Totalstopp. Ett gäng slet halva natten. Utan resultat. Men lokaliserade felet. Ritningarna stämde inte. ( Idag, em,  fixade man detta, ordentligt för första gången? )

Sov dåligt för en gångs skull.

På jobbet för genomgång av planerna på att göra kommunhuset till 250 nya bostäder. Mitt i stan. Och nytt kommunhus. Med lägre kostnader. Starkt minskad lokalyta per anställd. Inriktningsbeslut i höst i KS och info i fullmäktige. S erbjuds utan motkrav att ingå i arbetsgruppen.
Har idag bett Per Schöldberg att leda gruppen ( tillsammans med Storbjörk . De är båda ansvariga för utv av stationsområdet. Och Catharina Winberg och Tony Lundstedt är med som pol ansvariga för kommunens lokalförsörjning. Rimligt att jag inte leder detta arbete. Av olika skäl. Eller tvärtom!?

Diverse möten. Planeringsmöte för kommunens miljöberedning. Överväger omfattningen av vårt deltagande i klimatmötet i Paris. Åsa och jag sonderar på ett möte i Bryssel inom kort. Cheryl Jones Fur åker och träffar regeringen på måndag i detta ämne.

Ganska nöjd med regeringns miljöpolitik som presenterats idag. Hoppas på flitpengar till kommunala projekt. Allt som händer sker ju i en kommun. Men hade hoppats på mer. Inte heller nöjd med alliansens miljöpolitik i förra regeringen. Även om Sverige är bland de bästa. Tufft för duktige Johan Hultberg i ett parti som på cental nivå inte ser detta som en vinnande fråga.

Till Hantverket för att hitta några "resepresenter".

I morgon. Avresa till Palestina i morgon kväll. Men först Rotarymöte på morgonen. Och diverse möten hela dagen.  Ingen höjdare att äta födelsedagsmiddag på Kastrup. Även om det är med en kommunalrådskollega.  Och ser inte fram emot att tillbringa några timmar på natten på flyg med mina restless legs. Och så 04.00 gå in i vårt program. Fredag morgon. Men ser fram emot en upplevelse utöver det vanliga. Och få representera Växjö även i en liten palestinsk by där jag förväntar mig kära återseenden och nya vänner.

På måndag tillbaka på jobbet igen. Älskar mitt jobb och alla aspekter av det. Även när det som idag var några tuffa samtal. Tuffast från en mormor i Virseum som var arg för att barnbarnet i Sandsbro inte fick skolsjuts när folkhögskoleeleverna får det, enligt mormodern. Pratade säkert en kvart med damen och lyckades inte tala om att kommunen inte har ansvar för folkhögskolor. Men fattar mer än väl att medborgararna struntar i vem som ansvaret bara det funkar. Gjorde till slut det enkelt för mig genom att säga att Anna Tenje har hand om skolskjutsarna. Även om jag skulle önska ha ansvaret för precis allt, skulle det inte funka.  Känner sedan tre år tillbaka att jag har backup för första gången i livet. Även om en och annan säger att det inte funkar när jag är borta. Då får jag väl vara borta än mer!?

Är dock allltid tillgänglig.

Ibland händer det ovanliga. Inte att jag fick kommentera företagsklimatet i SmP. Det hade jag fått om det varit kass. Men att Smålänningen ringde mig för första gången och ville höra hur jag såg på höghastighetsjärnvägen. SmP har ju ändå i detta fall också hört Ljungby flera gånger.

Snart går korken upp!!!

Och min mexikanska sol och jag skall så gå på lokal med mamma och äta middag. En onsdag i Växjö. Tre krogar fullbokade! Säger en del om draget i stan. Får se var vi hamnar! Vill äta lamm om så är möjligt.

PS Med tanke på hur medborgarna upplever avståndet till polisen - och att komma igenom växeln - är det som hänt i Rottne ett symptom. DS






Bo Frank

Växjö 20150916