måndag 13 juli 2015

Jag ger upp! Och definierar "Folkets röst"

Blekinge. Gäster. Sol. Regn. Promenader. Trädgårdsarbete som jag inte gillar. Lite röjsåg och motorsåg som jag gillar. Man ser omedelbart resultat. Hustrun putsar otacksamma fönster med tvåglas som går att öppna. En del färg kvar efter målarna. Lite slarvigt.
Just nu skiner solen samtidigt som det störtregnar!

Första gången i livet har jag gett upp frivilligt. Mördarsniglarna. På varje lökblast klänger ca 10 sniglar. På varje högt grässtrå kanske 15. Uppskattar antalet per kvadratmeter till 50 sniglar. Vi har kanske 15000 kvadratmeter tomt. Inget öl i världen, inte ens Negra Modelo, hjälper. Eller grannulat. Eller manuell bekämpning. Redan gula fläckar av allt salt. Jag ger upp. Hoppas på en ny istid och 30 grader utan regn i april och maj nästa år.

Idag också bra sommarpratare. Nilla Fischer. Gårdagens kanske den bästa på hela sommaren. Och politiskt korrekt.

Extrem artikel i SvD från en sociologiprofessor. Hade kunnat gissa hans status genom att läsa artikeln avkodad. Det är de västliga demokratierna som skapar den muslimska extremismen. Ursäkt mera än förklaring. Fick nog av dessa flummiga rödingar på Socialhögskolan i Lund på 70-talet! Hela skolan demonstrerade mot Bo Frank. Artikel i Sydsvenskan! Det gjorde mig stark. Alla dessa sociologer/kriminologer ( ber ursäkt för viss generalisering) har alltid bortförklaringar till varför varje individ inte är ansvarig för sina handlingar. Det är alltid någon annans fel. Ingen fri vilja. Alla är ett
offer för kapitalism eller nåt annat. John Lennon eller Zlatan borde ha blivit bakrånare eller terrorister? Och detta präglar hela sossementaliteten i Sverige. Det är alltid samhällets fel. Mer bidrag och mindre krav på individen!


I SmP i lördags, vad  folkets röst i riksdagen innebär? Tycker att texten ovan ger en fingervisning om detta.

Att säga som det är.

Efter åtta år med alliansen har inte rättstryggheten blivit större. Det utdömda straffen har mildrats.
Nästan ingen riksdagsledamot talar med passion om miljö-och klimathotet. Det finns ingen vettig röst kring en stramare flyktingpolitik med mindre av bidrag! Bara det räcket långt. Få politiker ser kulturstödet lika viktigt som stöd till idrotten som får gigantisk mycket mer pengar. Få politiker ställer krav på att svensk syn på jämställdhet skall omfatta invandrare/flyktingar. Svenska
folket vill inte ha kommuner och landsting som har kontrakt med företag som inte betalar skatt i Sverige. Eller Bert Karlsson kopior som tjänar grova pengar på att driva flyktingförläggningar eller hem för s k ensamkommande. Bara dessa enkla punkter skulle med all sannolikhet få mig inkryssad i riksdagen om jag hamnar på någon lista. Kommer att använda våren "läsåret" 16/17 till att fundera på detta.

Skulle i riksdagen självfallet inordna mig i gruppens beslut. Sådana är spelreglerna. Men jag skulle vara ytterst frispråkig och drivande! Och säga det "vanligt folk" tycker och tänker. Det vet jag. Kan inte gå en meter på stan utan att någon vill delge mig något. Visst formas man efter sin vardag. Inte bara snittar o bubbel i Bryssel eller Visby. Tror att det är bra att försöka behärska hela registret!

Men nu är nu. Och jag ger allt för Växjö, men lovar inte allt. Det finns många som lovar men ger ganska skralt!

I morgon går jag upp och flaggar för vår Kronprinsessa!

Bo Frank
Blekinge 20150713