söndag 1 mars 2015

Lyx, tegelstenar och Migrationsverket

Underbar middag hos goda och genuina vänner i Rottne igår. Lyxigt att ta buss intill stan, som går med stor frekvens en lördagskväll. Vi var fem i bussen till stan. Tackar skattebetalarna för en stor subvention.

Tungt att gå runt sjön idag på morgonen. För att få tiden att gå fortare tävlar hustrun och jag genom att gissa hur många vi möter. Nu räknar vi hundar.  Igår sa lilla frun 8 och jag sa 9. Vi mötte 8 hundar. Idag sa jag 8 och hustrun sju. Vi mötte 8 hundar.

Joxade inne.

Slängde ut alla krukväxter, nästan. Och åkte till Blomsterlandet för att köpa nya. Har provianterat boxershorts och strumpor. Sånt man aldrig hinner annars. Öde på stan.

Började på en tegelsten. Köpte två feta biografier,  jag inte redan hade, på rean. En om Strindberg och en om Bergman. Har annars flera meter av och om dem. Började som sagt med Strindberg.
Den Strindbergbiografi jag gillar bäst hnitintills, är Sven Stolpes. Ogillar starkt Olof Lagerkrantz ( stavning?)  biografi som är för okrittisk. Känns väldigt slappt att sitta inne och dricka Chablis samtidigt som en del sliter med fem-milen.

Läser att Migrationsverket vill ha 18 miljarder till för flyktingmottagandet. Skulle man sprida ut denna kostnad på Sveriges kommuner mosvarar detta en kronas skatteökning för alla kommuner. En gigantisk summa! Men varför be om pengar? Det är ju så lönsamt med att ta emot flyktingar?

Samtidigt som polis och försvar är nästan helt utslaget. Av brist på reurser.

Det blir en smärtsam process att förklara varför kjejsaren är naken. De som styr Sverige är som skepparna på Titanic.


I morgon.  Ny härlig vecka. En ynnest att få leda Sveriges bästa kommun med de flest positiva medborgarna. Fast medborgarna ser också det jag ser. Och är fundersamma över vad man sysslar med i Stockholm.

Har en vecka av spännande, lärorika och jäkligt intressanta möten.

Jag håller Dig uppdaterad.

1 mars idag. Har vänt blad i två stora Beatlesalmenackor som jag köpte i Mexico!

Skall nu snart fixa middag till mamma som om en stund. Mamma är positiv, glad och klagar nästan aldrig på något. Och min mexikanska solstråle tycker att Northug är ett monster. Håller alltid med min fru.



Bo Frank

Växjö 20150301


PS Wexnet. Skärpning. Blev uppringd av besvikna medborgare redan på morgonen DS