söndag 1 februari 2015

Beatles, Pär Lagerkvist, Beatles, Plan B, mm.

Kulturnatt! Växjö är i många avseenden en oslagbar stad. Kulturnatten visar på bredden i vårt kulturliv. Och kommunen lägger med rätta mer pengar på kultur och idrott jämfört med andra städer.
Goda vänner på Champagne innan Magical Mystery Tour. Filmen som var Pauls idé är en blandning av engelsk tradition att man åker på en utflykt och vet inte vad man hamnar. Och Pauls upplevelse 1967 om hippiebussar i psykadeliska färger som drog runt i USA.
Lilla hustrun och jag gick på stan. Kom så till Dert fria ordets hus. Samtal om Pär Lagerkvist. Magnus Ericsson, Lagerkvistkännare, Carin Högstedt och jag själv. Vi tre har tidigare haft djupa samtal om detta på Linnéuniversitetet. Fick t o m föreläsningsarvode! Och visst är Pär L mer relevant i mörka ororstider. Carin är väl nästan mer beläst än vad jag är. Och vi har ganska lika litteratursmak. Enades också om att deckarförfttare är duktiga på att fånga upp tidsandan. Även om det sällan är handlingar som utspelas hos s k vanligt folk. För mig undanträngs Lagerkvists kärlekslyrik av det dystra, det viktiga och om människans ansvar för att göra gott. Gillar Mariamne. Men varför slog hon inte ihjäl sin man?
Kommer ihåg när jag för 30 år sedan blev utskälld av museiledningen i Växjö för att jag ville göra ett Lagerkvistrum i Domprostgården.
En extremt skicklig, ung stråkkvartett från musikskolan spelade. Började mer två Beatles och så moderna arrangemang av klassiskt, folkmusik och rock! Enastående. Och i den blågröna budgeten för i år så utökas stödet till vår kulturskola!
På stan igen. Till plan B. Blev sittande bland Växjös mest spirituella människor. Sent blev det och mycket vin. Min lilla mexikanska solstråle lyste i snön!
Och medan vi gled runt på stan klättrade Lakers till andraplatsen!

Läser mycket idag. Alice Teodorescu skriver ofta klokt. Nu i DI. Gillar PM Nilssons ledare. DI har idag kanske den bästa bevakningen av väsentlitgheter i samhällsdebatten. DN och SvD fastnar i de gamla medarbetarnas vilja att själva vara i centrum!

Klokt att SEB håller igen aktieutdelningarna. Kan jag säga som inte har en enda aktie!

Nu med färska frallor och SvD till mamma. Och när vi kommit ur den sega bubblan så blir det väl en promenad i snön. Till jobbet en stund. Och så alla sociala söndagssamtal. Vänder också blad på mina mexikanska Beatleskalendrar. Det är ju 1 feb idag för de Fab Four. Och för oss alla andra!

Skall också börja skriva på nya PP bilder som jag behöver kring Växjös miljö-och klimatpolitik. Växjö är bäst i världen på kombinationen vision och att få nåt gjort. En del tack vare det politiska klimatet i vår kommun. Borde jobba på att få utmärkelsen Världens grönaste stad. Kan lova att det finns inte en stad i världen där miljöfrågorna är så framträdande och inte minst hos högsta kommunledningen!





Växjö 20150201

Bo Frank