onsdag 26 november 2014

Åsa och Bo - ett skrytsamt par? Läser mängder för att inte förtvina själsligt på politiska möten!

Var idag tillsammans med Åsa Karlsson Björkmarker och hälsade välkommen till den nationella träbyggnadskonferensen, Växjösamtalet.

Vi är riktigt jäkla bra när vi på vårt "ödmjuka" sätt säljer Växjö, pratar miljö och trä. Och inte minst visar vi hur utvecklande det är för en kommun med ett gott klimat mellan partierna utan att vi gör avkall på strid när det behövs. Hela Växjös image bygger på samförstånd i de flesta och mest avgörande frågorna. Och jag är medveten om min roll för att sätta kulturen/ribban. Både Åsa och jag har landat efter valet. Anna Fransson är välkommen att studera hur ett inkludrande samtalsklimat kan fungera. Har ofta kul ihop med Åsa.

En reflektion från gårdagen. Det måste erkännas att både Eva, Rolf och Bengt hade en otroligt strukturerad,  intellektuell spänst i sina inlägg om samvetsfriheten. Det hade inte vi som var emot på samma sätt. Noterade också att Rolf Sällryd igår läxade upp en nyvald kvinlig ledamot för att prata för länge. Damen i fråga hade dock färre minuter i talarstolen än Rolf.
Fick faktiskt beröm från sossar efter mötet. För att jag gett Anna Fransson det goda rådet att vara lite vänligare i sitt ledasrskap! Olof Björkmarker fortsatte med bra inlägg. Tror att han kommer att fixa sitt uppdrag på ett bra sätt!

Det jag allra mest tog in från Regionstyrelsens tvådagarsmöte var följande, från Bibi Andersson memoarer, Ett ögonblick.(som var en av de böcker jag läste under tråkiga stunder)  " Jag tror att onska är den kyla som uppstår ur frånvaron av fantasi. Fantasi måste till för att vi skall få inlevelseförmåga, fantasi måste sannerligen till om vi skall kuna tro på Gud.  " Tror du på Gud?" Nej, brukar jag svara, eftersom min fantasi inte kan sträcka sig så långt som till att en intelligens skulle styra över allt detta. Tror jag på Gud som motsatsen till det onda? Ja. Som kan ikläda sig mänsklig skepnad? Ja. Att till exempel några människor, någon gång, på någon plats kan avstå ifrån att delta i det kollektivt onda. Göra godheten synlig. Den passiva ondskan är osynligare.... än Gud. Och mycket mer närvarande".

Ciatet skall ses i ljuset av BA:s engagemang efter kriget i f d Jugolslavien på 90-talet!

Tillbaka till idag. Efter Åsas och mina inlägg fortsatte såväl Anders Wijkman som Södras ordförande att ösa beröm över gröna Växjö och politikens sätt att samarbeta! Sånt blir ju aldrg nyhet på hemmaplan. Men det blir det när Åsa och jag åker runt i världen!

Går mellan olika möten idag. Oliver ersätter mig och pratar med Ylva Johansson. Per Schöldberg drar ett tungt lass på en annan del av konferensen. Per är en problemösare och fixare!

Vårt jobb är lite av daglig psykakutmottagning!

En vacker julgran står bara där utanför mitt fönster. Nyss var det 14 september och val. Snart 2015. Tempot blir allt högre.

Växjö 20141126

Bo Frank