söndag 21 september 2014

Generad!

Har svårt att ta beröm. Igår kväll var det ett par i lobbyn som kom fram och tackade mig för att jag har "gjort så bra för Växjö" . Och i eftermiddag samma sak på stranden. Ett annat ungt par. Folk tror nog att politiker får mest skäll. Stämmer inte för min del. Kan ha med ålder att göra också. Eller att man blivit bättre.
Gick med lilla frun en och en halv mil idag på morgonen i rask takt. Får småspringa för att hänga med. Gottade mig en och en halv timmer på stranden genom att läsa söndagens Daily Mail från pärm till pärm. Och engelska tidningar utmärker sig för tre saker. Man är inte häftade, man gottar sig i mord och sex och världen utanför England existerar inte alls. Ungefär som den gamla skrönan, kanske sann, från 50-talet att en engelsk tidning hade krigsrubrik på första sidan. Svår dimma i engelska kanalen, kontinenten isolerad.

Har också tänkt en massa politik idag och kollat runt i landet på valresultat. M:s val i Växjö är starkast i Sverige utifrån kommunstruktur och valresultat till riksdagen. Och kryssningen är stark. Exeptionellt att både Anna T och jag gått bra samtidigt. Få tvåor har fått så mycket kryss. Och sammantaget hade vi en fantastisk laguppställning!  Och det var vårt "skämt" i valstugan när det kom fram en del äldre män som skällde som bannhundar för lekgatan. Jag så då, kryssa mig för säkerhets skull. Så ni slipper fler lekgator! Och när folk kom och talade om att jag var fel ute kunde Anna säga att hon var den som behövde sympati för att hon tvingades ha med mig att göra! Vet att det är livsfarligt att skämta och ironisera om politik, men man är ju inte mer än människa. Och den som har roligast vinner ju!  Vad det inte Maud som sa det? Och nu har Annie Lööf chans att rycka fram ytterligare. Gillar henne och har allid gjort. Hon är den mest raka motsatsen till Olof Johansson som finns att uppbringar på denna jord!

I Växjö stundar en svår politisk sits. SmP:s rubrik om baksmälla var ganska rätt. Även om alla som hört mig under hela våren har hört mig säga att det skulle bli just så här. Fram tills SmP:s opinionsundersökning. Som gav alla moderater ny energi och som missade grovt. Har aldrig hört takas om en opinionsundersökning som missat så grovt!

Jag är ödmjuk inför uppgiften framöver. Men har råg i ryggen efter valresultatet! Kommer hem i veckan för att fortsätta det jobb jag älskar. Vet sedan 40 år tillbaka att just veckan efter valet så är det tid för analys och begrundan. Och jag har begrundat och analyserat. Och skall delge mina alliansvännnner detta när jag är hemma. Och kommer lika intresserat att lyssna på andras analyser! Jag missar alltid en del!

Alicante 20140921

Bo Frank