måndag 9 juni 2014

En ovanligt vanlig måndag

På jobbet 07.00. Christer Wånehed ringde för att kontrollera min närvaro. Gillar Christer. Diverse beredningsmöten. Fick en havtimme över och trängde mig in till Maria. Marias hårvård i grannhuset på Norrgatan. Min klipperska. Och det Maria berättar behåller jag för mig själv. Hon är folkets röst. Urspungligen ifrån Rumänien men bor i Rottne! Maria är skicklig!
Lunch med socialförsäkringsministern som lever under devisen att desto mindre i TV detso bättre går jobbet. Ligger mycket idet! Och idag vill inte ens sossarna tillbaka till sin gamla politik för fler sjukskrivningar. Diverse intervjuer. Förvånade Aftonbladet genom att inte stämma in i kören som dissar Kent. Har bloggat om det tidigare. Och har fortsatt stöd för det Billström och Kent luftade för 14 månader sedan. Att man måste kunna diskutera omfatttningen av svensk flyktingpolitk. Men få vågar gå på  minerad mark! Största möjliga tystnad.....

Åkte med klippan Ingemar Swalander på beredningsmöte till flygplatsstyrelsen. Ingemar och hans hustru som släcker bränder ( Värends räddningstjänst)  och tillika vice ordf i fullmäktige är ett politkerpar som hjälper till och bär upp alliansen. Inte så många sådana par. Räknas kanske halvt dit. 
Ingemar är också en flitig musikant som kan all sorts musik. Som spelar på äldreboenden. Service above self. Och som är lika bevandrad i Taube som sir Paul.
I kommunen finns också Lennart och Carin (v) som  varit med sedan 1917.

Hem. Till bolaget och köpte vitt från Nya Zeeland. Rekommenderar också Kajsa Bergkvists Fair Trade vin från Sydafrika. Rött. Glömt druvan!

Gick med min mexikanska sol vid 16.00 runt sjön. Martha Elena tog ett snabbt dopp i Växjösjön. Mitt i Europas Grönaste stad. En moderat skapelse. Faktiskt. Fast andra var med! Till valstugan. Satt där med Benny Johansson och Catharina Winberg - två av våra bästa ordf. Magasinet dök upp och intervjuade oss!

Vi är unika i Sverige och Växjö som fortsätter full bemanning av valstugan! Satt där drygt en timme och var med och stängde. Vi kommer att göra ett väsentligt bättre valresultat i Växjö än till riksdag. Lite beroende på hur jag och andra fullföljer det hela.  Jag försöker lyssna in vad folk säger! Och ta det till mig!

Ni känner mig! Jag  lovar inte allt, men ger allt. Svårare än så är det inte!

Hem. Gravlaxtallrik med vitt för mina mor, snart 90 som för egen maskin gått till oss med en två veckor ny knäskål. Visar att vården fungerar i Kronobegs län där Suzanne Frank för befälet! Vi satt ute på vår uteplats mitt i stan. 25 grader vid åttatiden.

Nu till texter till valmanifestet innan sängdags. Får se om vi blir överens!

Och stackars Fredrik ror på Harpsund. Skulle inte vilja byta.

Bo Frank
Växjö 20140609