onsdag 19 mars 2014

Helt tagen!

Var på begravning idag. En "gammal" jobbarkompis på landstinget, bara fyra år äldre än vad jag är. Går på bergravningar för att jag måste och för att jag vill. Däremot aldrig för att hyckla. Jag ville av hela mitt hjärta idag! Har bevistat många fina minnesstunder för människor med olika bakgrund. Dagens begravning var den finaste och ljusaste någsonsin. Känner att döden tränger sig på. Det gör man kanske när jämnåriga går bort. Min gamle väns väsen präglade hela denna vackra men men djupt vemodiga minnesstund. Halva tiden ägnade jag åt att tänka på min gamle vän som på sitt sätt var en av mina förebilder genom sin starka integritet i kombination med sin omsorg om sin familj. En man som levt i med och motgång. Och många av oss har haft med och motgång i livet. Halva tiden ägnade jag att regissera min egen begravning. Har dock preliminärt bestämt att inte ha någon. Tycker inte att jag förtjänar det. Vill slippa hycklare vid kistan och personer jag inte vill skall komma. Vill inte att folk skall känna sig tvungna. Och vill inte att andra skall regissera på ett sätt jag inte vela ha det. Om jag skulle ha en begravning skulle den vara ljus. Den skulle inledas med Because. Så Air. Härlig är jorden. Yesterday. Och så Strawberry fields. Kunde vara Imagine. Men jag tror ju faktiskt på religionen! En sekulariserad religion utan extremism. Jag var bara fysiskt närvarande resten av denna dag. Och jag brände koljafilén på spisen efter att ha förirrat mig i tankar och grubblerier. Öppnar en flaska vin. Samtalar med hustrun. En dag av 100 då jag inte fixar att ringa upp alla. Men mejlen är avklarade. Tänker på min väns fina familj. Hur glad han skulle varit om han varit med. Men kände att han var det. Vem kunde har ordnat så att två talgoxar visade sig i trädet utanför samtidigt som talgoxar vårkvittarade i högtalarna? Bara Erik! Jag önskar att vi alla dagligen uttrycker vad vi känner för våra medmänniskor medan vi får höra det! Bo Frank Växjö 20140319