söndag 5 februari 2023

20230205 Hälsa Gud

 Snötäcket och lite längre dagar gör livet ljusare. Har inte varit utanfär dörren idag mer än att hänga ut sängkläder och några mattor. Piskat kuddar.  Knäskurat kök och några andra ytor med grönsåpa. Allt skall vara skinande tills hustrun förhoppningsvis är hemma i morgon kväll. I  morgon byta lite krukväxter och köpa en fin bukett. Men var hittar man det en måndag. Läst lite handlingar inför möten kommande vecka. Har faktiskt fullt med möten alla dagar nästa vecka. Och kanske några kvällsmöten. 

Hälsa Gud. Vissa låtar bara fastnar. Kanske en av de bästa svenska låtarna på lång tid. Och bra combo av text och melodi.

Så. Också några meter Tohmas Carlyle. Som väl idag betraktas som kuf. Skotsk historiker, filosof, författare och rektor. Samtida med Disraeli. Min första bok jag tog mig an på 70-talet var tegelstenen om den franska revolutionen. Finns nog fem verk översatta till svenska. Carlyle var till skillnad från Disraeli emot utvidgad rösträtt. Det skulle bara leda till mer marknadsekonomi och lidande för enkelt folk. Carlyle förespråkade en sorts talangens aristoktkrati. Men Disraeli trodde, förenklat av mig, att utvidgad rösträtt skulle leda till detta. Och genomförde utvidgad rösträtt.  Disraeli betraktas lite som Dickens, som socialrealistisk författare. Hursomhelst. Carlyle föredrog dock Disraeli framför Gladstone. När Disraeli ville ge  Carlyle diverse förmåner tackade han nej. 

Enligt den feta första stora biografin om Disraeli, W F Monnypenny och G E Buckle, finns ett citat från Carlyle om Disraeli. A cursed old Jew, not worh his weight in cold bacon, an accursed being, the worst man wo ever lived. Fattar nog inte det sublima, om det finns nåt. Carlyle var dock 9 år äldre

Fattar nu var Aftonbladets ledarskribenter lär sig. Gäller dock ej Lena Mellin som bildad och anständig på alla sätt. 


Öppnade en Carlyle som jag nog köpt i Skottlands tror jag.

Carlyle´s hem i Chelsea är museum och jag har varit där flera gånger förr. Smalt hus med 4 våningar. Kommer ihåg att jag översatte nåt litet till svenska och skickade till muséet på mitt andra besök där. Vet inte vad de gjorde av det. Ja, man kan nog snöa in på mycket. Och inser att ingen vill väl ha alla dessa gamla böcker. De saknar ju dessutom genusanalys. 



Visst ser han skotsk ut? Boken är för mig rätt obegriplig. Sägs driva med tysk idealism. 


Bo Frank

20230205