onsdag 1 februari 2023

20230201 Bo Frank Hur gick det till?

 Välfärdsbedrägerierna fortsätter. Enskilda och företag. Det är nog för lätt att starta företag inom s k välfärdsprodukion. O bulvaner och målvakter finns alltid. Och frågan är om dessa företag berikar vårt samhälle eller sig själva? Ingen ny insikt från min sida. Vet den som följt mig på nätet. Men varje parti har sina heliga kor. Konstaterar att detta grasserat samtidigt som vänsterpartierna styrt Sverige i 8 år. 

Ålar förbryllar. Har själv sett s k brunnsål när jag var ung. På nätet kan man läsa från SLU om den s k Urshultsålen som blev 88 år. Och sannolikt kom i brunnen när den var fem år.

Det var bland det bästa jag visste när jag fiskat med farfar, att äta nystekt småål till frukosten. Kunde som mycket ung rensa och ta ur en ål. Med tiden ormfobi och kan knappt se en ål på bild utan att bli rädd. Kom ihåg hur den slingrade sig i handen när man tog den av daga. Och drog av skinnet med tidningspapper. Som farfar lärdde mig. 

Fick en dubbel nostalgikänsla igår. Gubben börjat bli gammal. Gick igår en stadsrunda. Gick bl a förbi Ulriksbergsskolan. Mitt klassrum från 1964 - 1966 tillhör den del som fortfarande finns kvar. Och när jag började röja idag upptäckte jag. ( Storstädar dock bara bland mina personliga saker för att minska antalet föremål innan hustrun kommer hem )



Signerat Bo Frank 1964. Mitt första år i Växjö och i åk 4 på skolan. Fattar inte hur detta gick till, men kom ihåg att mamma satte denna, s k vattenfärgbild glas och ram senare. I den åldern att minnen långt tillbaka blir klarare än vad som hände för ett år sedan. Eller var jag la mobilen för 10 minuter sedan. 

Hittar inga hållbara förklaringar på nätet. Det som förundrar är att jag knappt kan göra en streckgubbe. Noll talang. 


Solros uppenbarligen. Kommer ihåg att den framliden konstnären Leif Kander, Växjö eller så, gjorde mängder av solrosor. 

Linné gav den namnet Heliantus Annuus. 

Och solrosbacken i Växjö var en prydnad. Ett projekt jag stöttade. 


Bo Frank

20230201